Agenda trainingen

December 2024

Positieve groepsvorming: een onderschatte noodzaak

"In positieve groepen wordt beter gepresteerd en minder gepest. Een preventieve blik op hoe je klas kunt begeleiden, vanaf dag 1."

Deze training biedt zeer bruikbare nieuwe inzichten voor groepsleerkrachten en mentoren die in het nieuwe schooljaar direct positieve invloed willen uitoefenen in het groepsdynamische proces. Kenmerkend voor groepen, is dat er vanaf de eerste minuut een bijzonder onbewust proces plaatsvindt tussen de individuen die samenkomen. Dit onzichtbare proces kan tot leuke en minder leuke klassen leiden. Wat niet iedereen weet, is dat je het onzichtbare proces in de groep kunt sturen door bewuste keuzes te maken binnen het proces. Het begin van het schooljaar is het gouden moment om een klas positief te starten. Deze eendaagse training gaat in op de kennis over groepsdynamieken en geeft zeer concrete handvatten om de start met je leerlingen veilig te laten verlopen. Investeren in het groepsproces is goed voor de sfeer, maar zeker ook voor het leerrendement gedurende het schooljaar.

De praktijktraining vindt plaats in La Vie Meeting Center in Utrecht, op vijf minuten lopen van Utrecht CS. Parkeren kan in de parkeergarage direct onder La Vie. De training start om 10.00 uur en duren tot 16.15 uur. Vanaf 9.30 staat de koffie voor je klaar.

NIEUW: Geweldloze communicatie in het onderwijs

Geweldloze of verbindende communicatie is een bijzonder doeltreffende methodiek om conflicten vredelievend op te lossen. De methodiek is ontwikkeld door Marshall Rosenberg en leidt wereldwijd tot het oplossen én voorkomen van conflicten, groot of klein. Marshall verheldert heel concreet hoe je geweldloos communiceert. Daarmee los je niet alleen een ruzie op, maar zorg je direct ook voor een betere kwaliteit van de relaties met je collega’s, leerlingen en hun ouders. Deze vorm van communiceren heeft in het bedrijfsleven inmiddels succesvol zijn sporen verdiend, tijd om ook in het onderwijs geweldloos te reageren op de boze ander. Het voorkomt dat meningsverschillen uitlopen op ruzies en problemen. Het zorgt er ook voor dat je veel beter bij de gevoelens en behoeften van jezelf en van de ander kunt aansluiten. De intentie van geweldloze communicatie is nog beter te luisteren en te spreken vanuit verbondenheid met en respect voor eigen en andermans behoeften. Je cijfert jezelf dus niet weg om het probleem op te lossen, maar gaat juist samen op zoek naar een helende oplossing voor alle betrokkenen. De methodiek werkt depolariserend in elke school!

Om jou ook de kracht van geweldloze communicatie te leren kennen, organiseert Ortho Consult een tweedaagse training over geweldloze communicatie. Tijdens de eerste dag ga je vooral zelf aan de slag met geweldloze communicatie: Geweldloze communicatie en ik. Op de tweede dag maken we de koppeling naar de praktijk: Geweldloze communicatie in de praktijk. 

In deze training krijg je handvatten om geweldloze communicatie in jouw lokaal en in de gesprekken die je hebt met leerlingen, ouders en collega’s toe te passen. We gaan aan de slag met waarnemingen, gevoelens, behoeften en verzoeken. Hoe zet je geweldloze communicatie in tijdens lastige situaties en gesprekken? Welke gevoelens komen er dan naar boven bij jou en welke behoeften hebben jij en de ander? Deze gevoelens en behoeften bekijken we vanuit de contextuele benadering. Je leert tijdens deze dagen hoe je kunt voorkomen dat je in een welles-nietes-gesprek terecht komt en op een positieve en ook duidelijke manier je boodschap kunt overbrengen. Uiteraard gaan we daar ook praktisch mee aan de slag zodat je gelijk kunt ervaren wat geweldloze communicatie met je doet en ook ervaart hoe je het de volgende lesdag al kunt toepassen. Met de vaardigheden van geweldloze communicatie op zak is jouw communicatie enorm verrijkt, ben je in staat om op een positieve en constructieve manier conflicten te voorkomen en lukt het om je eigen frustraties beter de baas te kunnen!

De praktijktraining vindt plaats in La Vie Meeting Center in Utrecht, op vijf minuten lopen van Utrecht CS. Parkeren kan in de parkeergarage direct onder La Vie. De training start om 10.00 uur en duurt tot 16.15 uur. Vanaf 9.30 staat de koffie voor je klaar.

Januari 2025

Systemisch coachen in vijf dagen

“Ik was als coach veel te hard bezig met “willen oplossen”. Ik betrap me er steeds weer op. Hier heb ik geleerd er vooral te “zijn”. Want dat kan je leren! Het heeft me waanzinnig veel opgeleverd in mijn gesprekken met leerlingen.”

Het “systemisch denken” wordt op steeds meer plekken in onze samenleving meer en meer bekend en ook in het onderwijs lijkt het erop dat er steeds meer behoefte is aan “systemische kennis”. De problemen in onze samenleving die ook de school insluipen, vragen om een bredere kijk op coaching. Wat aan de buitenkant zichtbaar is in gedrag, kent vaak een onbekende en onbewuste onderstroom. In deze vijfdaagse leer je te zien hoe die onderstromen werken en hoe ze gedrag van kinderen, pubers, volwassenen, groepen kunnen bepalen. Je leert uit te zoomen om vervolgens te kijken wat je daarmee in de context kunt doen. Je leert werkelijk te luisteren naar leerlingen en je ervaart wat dat kan opleveren. Je krijgt handvatten om mee aan de slag te gaan tijdens je coachingsgesprekken. Bovendien leer je veel over het onbewust geweten van groepen. Naast de theoretische input, oefenen we veel. Daarbij brengen we eigen vraagstukken in om meer inzicht te krijgen in onze eigen coachingsattitude en we werken met vraagstukken over leerlingen. 

De Opleiding vindt plaats in La Vie Meeting Center in Utrecht, op vijf minuten lopen van Utrecht CS. Parkeren kan in de parkeergarage direct onder La Vie. De opleidingsdagen starten om 10.00 uur en duren tot 16.15 uur. Vanaf 9.30 staat de koffie voor je klaar.

Les(s) Stress

Op scholen zijn er al enige tijd steeds meer zorgen over hoe het gaat met kinderen, jongeren en jongvolwassenen. Er komen steeds meer geluiden over jongeren die vast zijn gelopen in hun ontwikkeling. Niet alleen in hun schoolontwikkeling maar ook in hun persoonlijke ontwikkeling. We lezen ook in de media steeds meer berichten over stress, depressie, burn-out en angst bij kinderen, jongeren en trouwens ook volwassenen.

Deze dag biedt inzicht in wat er in het lijf gebeurt als het gaat over stress. Stress die je soms misschien niet eens meer voelt omdat het zo “normaal” is geworden. Maar die zich wel uit in allerlei fysieke kwalen en soms zelfs ziektebeelden of “thuis zitten”. Hoe kun je contact maken met je stress, hoe kun je in gesprekken met leerlingen van betekenis zijn als begeleider/ mentor. Hoe kun je leren beter te luisteren naar wat je lijf vertelt. Jongeren hebben er behoefte aan zichzelf beter te begrijpen en dat ze beter begrepen worden door hun omgeving. Je kunt jongeren na deze dag beter steun geven en ze ervan bewust maken dat ze steun kunnen vragen. Waardoor ze zich minder verloren voelen, meer eigen invloed ervaren en met meer energie (weer) naar school kunnen komen. Bovendien geeft de dag suggesties over hoe je ouders kunt betrekken en informeren over stress.

Maart 2025

Transactionele Analyse, vanuit Contextueel perspectief!

Iedereen heeft wel eens te maken met gesprekken, waarin de ander onredelijk is. Je kunt dan kijken naar die onredelijkheid en argumenten zoeken waarom het probleem door die ander veroorzaakt wordt. In de transactionele analyse leer je echter niet alleen kijken naar het communicatieve gedrag van de ander (je kunt de ander immers niet veranderen), maar ook naar jouw manier van reageren op de ander. Tijdens deze zevendaagse opleiding leer je jouw communicatiepatronen herkennen, om van daaruit te kijken hoe je jouw ineffectieve reacties kunt vervangen. Om zo de dialoog met die ander weer op gang te brengen.

In deze opleiding staan, vertrekkend vanuit de contextuele benadering, de tweede en derde dimensie centraal. Studenten ontdekken aan de hand van de rijke theorie van Eric Berne meer over de psyche van mensen, de ontwikkeling van de psyche, de communicatie tussen mens en mens en tot slot de ontwikkeling van conflicten binnen de psyche en conflicten van mens tot mens. Dit alles vanuit de rijkdom van het gedachtengoed van Ivan Boszormenyi Nagy.

In zeven opleidingsdagen neemt Ivo Mijland je mee in deze zeer bruikbare en praktische denkwijze over menselijk gedrag. Naast theoretische uitwerkingen, ervaar je vooral een scala aan effectieve modellen die direct toepasbaar zijn in relatie tot je leerlingen en tot jezelf. Er wordt gewerkt op twee hoofdlagen: ik als professional in relatie tot mezelf en ik als professional in relatie tot anderen. Steeds plaatsen we de inzichten uit de Transactionele Analyse in het perspectief van de contextuele leerlingbegeleiding.

Voor wie?
Deze opleiding is bedoeld voor:

  • Leerlingbegeleiders en IB’ers die meer inzicht willen krijgen in de gesprekken met leerlingen
  • Contextueel geschoolde begeleiders, die naast de vierde dimensie ook meer inzicht zoeken in dimensie twee en drie
  • Schoolleiders/teamleiders die meer uit hun team willen halen
  • Mentoren die zowel op individueel als op groepsniveau zich willen ontwikkelen als hulpbron
  • Mensen die op zoek zijn naar een verrijkende zoektocht naar de communicatie van zichzelf en van anderen
  • OOP'ers die beter opgewassen willen zijn tegen overweldigende communicatie van ouders, leerlingen en collega's

Opbouw en inhoud van de opleiding
Tijdens de opleiding staan vier adagio’s centraal:

  1. Mensen zijn okay (ook als ze niet okay doen)
  2. Mensen staan in relationele verbinding met hun geschiedenis en ontwikkelen van daaruit hun wezen
  3. Mensen zijn autonoom en maken vanuit eigen autonomie keuzes, weliswaar beïnvloed door de omgeving
  4. Mensen zijn in staat om eerder gemaakte keuzes te herzien als ze zich vanuit het gezin van herkomst gerechtigd voelen dingen anders te doen

Tijdens deze opleiding maak je op praktische wijze kennis met de krachtige en effectieve gedachten uit de Transactionele Analyse, steeds gekoppeld aan de contextuele benadering.

Dag 1: Egoposities en transacties
Dag 2: Strooks en strookwetten
Dag 3: Script: drivers/stoppers/allowers
Dag 4: Spel: dramadriehoek/kwaliteitendriehoek
Dag 5: Contracten met jezelf en met een ander
Dag 6: Ontwikkelingspsychologie
Dag 7: Oogsten en verbinden

Opbrengst?
Na afloop van deze opleiding:

  • Zijn de meest gebruikte begrippen uit de Transactionele Analyse van Eric Berne zowel op denk- als op gevoelsniveau helder en toepasbaar 
  • Beschik je over een groot aantal praktische oefeningen die je kunt gebruiken in de begeleiding van individu en groep 
  • Heb je een beter zicht op je eigen valkuilen en kwaliteiten als (bege)leider 
  • Heb je een beter zicht op de contracten en contacten die je in verbinding met de ander aangaat 
  • Weet je hoe je script zich ontwikkeld heeft en heb je handvatten je script te veranderen 
  • Heb je een veel beter zicht op destructieve communicatie, waardoor je ook in staat bent om de ander te verleiden tot een constructief gesprek

Duur van de opleiding
Deze opleiding bestaat uit 7 dagen van 10.00 uur tot 16.15 uur. Inloop met koffie/thee vanaf 09.30 uur

Locatie
De training wordt gegeven in La Vie Meeting Center aan de Lange Viestraat in Utrecht (boven de Bijenkorf). La Vie ligt op vijf minuten lopen vanaf Utrecht CS. La Vie beschikt over een eigen parkeergarage (betaald parkeren).

Motiverende gespreksvoering in het onderwijs

“De leerling met de hakken in het zand en jij met de handen in het haar? In deze training ontdek je hoe je als docent, mentor en begeleider van leerlingen een vruchtbare communicatie bevordert” .

Wat zou er gebeuren als je de leerling die ongemotiveerd is, volstrekt serieus neemt? Tijdens deze tweedaagse praktijktraining ontdek je op praktische wijze dat je om een individuele leerling te motiveren, moet beginnen te onderzoeken wat de leerling motiveert om iets niet te doen. Je start dan niet met het probleem voor ogen, maar met hoe het nu is. Je begint met verbinding maken met de werkelijkheid van de leerling en bent bereid je eigen werkelijkheid even te laten rusten. Elke leerling heeft, ook al lijkt dat aan de oppervlakte soms niet zo, vooral behoefte aan verbinding met volwassenen die zonder oordeel een connectie aan durven te gaan, ook als het wringt. Wanneer  het lukt om weerstand te accepteren als een gegeven, ontstaat er vaak ruimte om samen met de leerling ambivalentie t.a.v. verandering te onderzoeken en de mogelijkheden van de leerling voor nieuw gedrag te verkennen. Een leerling wil namelijk best veranderen, hij wil alleen niet veranderd worden. Deze tweedaagse ga je stap voor stap werken met de uitermate bruikbare werkwijze van de motiverende gespreksvoering.

De praktijktraining vindt plaats in La Vie Meeting Center in Utrecht, op vijf minuten lopen van Utrecht CS. Parkeren kan in de parkeergarage direct onder La Vie. De trainingsdagen starten om 10.00 uur en duren tot 16.15 uur. Vanaf 9.30 staat de koffie voor je klaar.

Voortgezet Onderwijs: Effectieve leerlingbesprekingen hebben zichtbaar effect

Let op: Dit is een specifieke training voor het VO!

"Bij passend onderwijs hoort een effectieve leerlingbespreking. Wat is daar nog veel winst te halen".

Denk nog eens terug aan je laatste leerlingbespreking. Is er tijdens de bespreking recht gedaan aan de leerling, de klas, aan de docenten en aan de ouders. Bij effectieve leerling besprekingen worden signalen van gedrags- en leerproblemen omgezet in afspraken over het handelen van leerling, ouders en docenten.   Leerlingbespreking worden op scholen heel verschillend ingevuld. Niet alleen de bespreking maar ook de voorbereiding en de acties en evaluatie zijn van essentieel belang.  Zeker niet altijd heeft de bespreking van de leerling tot resultaat dat er ook zichtbaar wat verandert bij de leerling. Ook kan een bespreking frustratie opleveren bij de mentor en vakdocenten. Bij een effectieve leerlingbespreking dient er aandacht te zijn voor de leerling en zijn ouders, de mentor en de vakdocenten.  Effectieve leerling besprekingen leiden tot actie en kenmerken zich door: regelmaat, systematiek, betrokkenheid, actualiteit en perspectief. Na deze praktijktraining weet je:

  • Wat nodig is voor een effectieve leerlingbespreking
  • Hoe je een leerlingbespreking kunt leiden
  • Wat je persoonlijke aandachtspunten zijn en wat aandachtspunten zijn voor de school. 

De praktijktraining vindt plaats in La Vie Meeting Center in Utrecht, op vijf minuten lopen van Utrecht CS. Parkeren kan in de parkeergarage direct onder La Vie. De trainingsdagen starten om 10.00 uur en duren tot 16.15 uur. Vanaf 9.30 staat de koffie voor je klaar.

April 2025

Faalangst: een contextuele verdieping

"Ik heb nu pas ontdekt hoe belangrijk het is om iets van jezelf te begrijpen als je de faalangst van een ander wilt begeleiden. Heel veel geleerd!"

Veel scholen werken met trainingsprogramma’s voor leerlingen met faalangst en examenvrees. Als begeleider van een trainingsprogramma kom je ondanks een gedegen opleiding tot trainer, veel vragen tegen in de praktijk. Wat doe je als een leerling die je denkt te kunnen helpen, je hulp weigert? En wat doe je als ouders vinden dat hun kind deel moet nemen, terwijl jij je twijfels hebt omdat er diepere problematiek speelt? De deelnemers ontdekken de diepere laag van het trainerschap (waarom doe ik wat ik doe) en van het begeleiden (waarom doet de ander wat hij doet). Naast oefenen en verdiepen, krijgen deelnemers ook een hele praktische uitwerking om een trainingsdag samen met ouders en leerlingen te organiseren. Een training die elke faalangsttrainer verrijkt met nieuwe energie en inspiratie.

De praktijktraining vindt plaats in La Vie Meeting Center in Utrecht, op vijf minuten lopen van Utrecht CS. Parkeren kan in de parkeergarage direct onder La Vie. De trainingsdagen starten om 10.00 uur en duren tot 16.15 uur. Vanaf 9.30 staat de koffie voor je klaar.

Mentoraat in 1 dag

Word jij volgend jaar voor het eerst mentor of heb je nog niet zoveel ervaring als mentor? En kun je daar wel wat inspiratie voor gebruiken?

Ortho Consult biedt dit jaar een echte praktijkdag aan: mentor in 1 dag. Uiteraard kunnen we je in 1 dag niet hetzelfde bieden als in onze opleiding tot mentor. Maar we kunnen je wel de weg wijzen en praktisch laten ervaren waar jouw mentorleerlingen straks op zitten te wachten, Tijdens deze dag ontdek je samen met mentoren van andere scholen wat er allemaal bij deze leuke taak komt kijken. Onze trainers bieden je een handvol inspiratie. Want hoe je het schooljaar start in de eerste week na de zomer, heeft grote invloed op het hele jaar samen met jouw mentorklas. En met de juiste vragen, kun je heel wat gesprekstijd winnen. Tijdens deze dag maak je kennis (en ontvang je) onze handboeken en werkvormenboeken. Een boekenpakket t.w.v. 122 euro! Zodat je na deze dag op je gemak je programma, je doelen en je aanpak als mentor kunt voorbereiden. Met alle praktische handvatten die je tijdens deze dag krijgt, vormen de boeken en de trainingsdag een uniek vat aan kennis en inspiratie.

Na deze dag krijg je (nog meer) zin in jouw nieuwe uitdaging. Op deze dag leg jij de basis voor goed mentorschap. Word jij de leukste mentor van jouw school?

De praktijktraining vindt plaats in La Vie Meeting Center in Utrecht, op vijf minuten lopen van Utrecht CS. Parkeren kan in de parkeergarage direct onder La Vie. De trainingsdagen starten om 10.00 uur en duren tot 16.15 uur. Vanaf 9.30 staat de koffie voor je klaar.

De macht van machomannetjes in school!

"Een dag om niet snel te vergeten: humor en inzicht gingen nog nooit zo mooi samen."

Ze intimideren je, bedreigen je, lachen je uit en maken je klein. Bitches en macho's! Leerlingen die voortdurend over grenzen gaan, nauwelijks gezag accepteren, nooit verantwoordelijkheid lijken te nemen voor hun daden. Als je boos op ze wordt, geven ze een grote bek. Kent u zulke leerlingen? Dan is deze eendaagse training, waarbij Hans Kaldenbach wordt ondersteund door een acteur, een prachtige uitdaging om deze leerlingen anders te leren benaderen. Een training die uitnodigt om de destructieve assertiviteit van deze leerlingen te beantwoorden met een krachtige, respectvolle, constructieve basishouding. Door de vele concrete tips en een theoretische uitwerking van het waarom van 'bitch- en macho-gedrag' krijg je (hernieuwd) vertrouwen om een ontmoeting aan te gaan met deze groep leerlingen. Let op: deze training is meestal binnen enkele weken volgeboekt.

De praktijktraining vindt plaats in La Vie Meeting Center in Utrecht, op vijf minuten lopen van Utrecht CS. Parkeren kan in de parkeergarage direct onder La Vie. De trainingsdagen starten om 10.00 uur en duren tot 16.15 uur. Vanaf 9.30 staat de koffie voor je klaar.

Effectieve aanpak van examenvrees in school!

"Eén op de vier leerlingen ontwikkelt ongezonde spanning in het examenjaar. Hoe je deze leerlingen kunt begeleiden, leer je in twee praktische dagen."

Op steeds meer scholen wordt (ook) in het eindexamenjaar aandacht besteed aan een training rondom faalangst. Juist in het slotjaar van het middelbaar onderwijs neemt de spanning voor veel leerlingen toe. Eén op vier heeft de spanning niet goed onder controle. Dat heeft invloed op de resultaten en/of op het welzijn van de leerlingen (en hun omgeving). In een trainingsprogramma kunnen begeleiders gelukkig van betekenis zijn voor deze groep leerlingen. We baseren ons in deze tweedaagse op de methodieken en opvattingen uit de vierdaagse basistraining ‘Faalangst de baas’. In deze twee dagen gaan we vanuit die basis op zoek naar werkvormen, methodiek en theoretische toevoegingen. Let op: deze training is meestal binnen enkele weken volgeboekt.

De praktijktraining vindt plaats in La Vie Meeting Center in Utrecht, op vijf minuten lopen van Utrecht CS. Parkeren kan in de parkeergarage direct onder La Vie. De trainingsdagen starten om 10.00 uur en duren tot 16.15 uur. Vanaf 9.30 staat de koffie voor je klaar.

Oplossingsgericht coachen

“Meer doen van wat goed gaat en stoppen met wat niet werkt. Zo logisch. Mijn blinde vlek is weg.”

Wat je aandacht geeft groeit! Dit sympathieke gezegde ken je vast al en het is zeer van toepassing op mentor- of coach-gesprekken. Ons brein is namelijk net een zoekmachine: het vindt altijd waar het naar zoekt. Hoe meer je als mentor/coach vraagt naar problemen en oorzaken, hoe meer je er van zult vinden... Gelukkig geldt het zelfde voor doelen, idealen, mogelijkheden en kleine stappen in de goede richting.

Als je oplossingsgericht hebt leren coachen, dan praat je niet langer over problemen dan nodig. Veel meer tijd ga je besteden aan dat wat hoop, vertrouwen en perspectief vergroot. Je merkt dit meteen aan je eigen energie en de sfeer van het gesprek, maar nog veel belangrijker: je ziet je leerling (of collega) voor je ogen in zijn of haar kracht komen. En dan gebeuren er kleine wonderen. Je coachees krijgen weer hoop en zien lichtpuntjes. Zij durven weer te fantaseren over hoe het beter kan. Ze stellen doelen. Zien oplossingen en mogelijkheden. Nemen kleine stapjes in de gewenste richting. En merken dat dit werkt. De omgeving reageert anders. Het vertrouwen neemt toe en het smaakt naar meer. Zo ontstaan positieve gedragsspiralen. Als oplossingsgericht coach sta je dikwijls verbaasd hoe snel je cliënt vooruitgaat!

Eigenlijk zit er maar één ‘nadeel’ aan deze methode: het is zo effectief dat je coachee in no-time weer zelfstandig verder kan, dus rijk zul je er niet van worden… maar wel gelukkig!
Mind you: dit is geen loze claim. Uit onderzoek blijkt dat oplossingsgerichte therapie even effectief is als de gouden standaard cognitieve therapie en dat er bij professionals die dit toepassen minder burn-out voorkomt!

De praktijktraining vindt plaats in La Vie Meeting Center in Utrecht, op vijf minuten lopen van Utrecht CS. Parkeren kan in de parkeergarage direct onder La Vie. De trainingsdagen starten om 10.00 uur en duren tot 16.15 uur. Vanaf 9.30 staat de koffie voor je klaar.

Mei 2025

Masterclass contextuele leerlingbegeleiding

Op de website van vrijwel elke school in Nederland en Vlaanderen staat te lezen dat de betreffende school het kind centraal stelt. In de praktijk is niet altijd duidelijk wat dat dan betekent. Als je met een contextuele bril kijkt naar kinderen, ontdek je dat kinderen hun eigen groeiruimte opofferen als hun omgeving onbewust een beroep op ze doet. Kinderen krijgen niet altijd waar ze recht op hebben, omdat ze te maken krijgen met onrecht. Vaak stellen scholen dan niet het kind centraal, maar het gedrag van het betreffende kind. Kinderen zijn dan lastig, teruggetrokken, brutaal of ongemotiveerd. Als je het kind echt centraal stelt, kijk je niet alleen naar het gedrag van het kind, maar onderzoek je ook welke hulpvraag het kind met het gedrag centraal probeert te stellen. Om een kind echt centraal te kunnen stellen, ben je bereid om de camera op de omgeving van het kind te richten. Het kind zal namelijk nooit zijn ouders aanspreken op hun noden. Geen kind stapt naar ouders toe met de boodschap: ‘Pap, mam, en nu gaan zitten. Ik wil dat jullie stoppen met ruzie maken.’ Uit loyaliteit presenteren ze de rekening aan onschuldige derden op school.

Ortho Consult start in september 2024 voor het 24e jaar met een tweejarige opleiding waarin je in dertig dagen leert contextueel te denken én contextueel te werken. Niet om het kind zijn verantwoordelijkheid af te nemen (hij kan er niks aan doen, want zijn vader is alcoholist), maar juist om hem verantwoordelijkheid aan te kunnen leren door erkenning voor onrecht en inzet in beeld te brengen.

Wil jij weten of de tweejarige opleiding iets voor jou is? Ivo Mijland verzorgt deze live masterclass ‘contextueel werken’. Tijdens deze dag (10.30 tot 16.00 uur) kun je uitvinden wat de kracht is van de contextuele benadering. Contextueel geschoolde managers, leraren, IB’ers, zorgcoördinatoren, mentoren, counselors, teamleiders, etc kijken met een andere bril naar leerlingen én hun ouders. Ze kijken wat er tussen thuis en school gebeurt en welke invloed dat heeft op het gedrag op school. Op deze manier krijg je een verfrissende nieuwe kijk op leerlingen en hun leergedrag, maar ook op collega's en hun werkethos. Wil jij meer weten over contextuele leerlingbegeleiding? Heb jij interesse in de tweejarige opleiding maar wil je eerst laagdrempelig kennismaken met het werk van Ivan Böszörmenyi Nagy? Doe dan mee met de de masterclass in Utrecht. De bijeenkomst start om 10.30 uur en eindigt om 16.00 uur. Tussendoor krijgen de deelnemers een luxe lunch aangeboden in La Vie. Aansluitend aan deze masterclass kun je indien gewenst vragen stellen over de opleiding. Deelname: 149 euro. Elke deelnemer ontvangt het boek ‘Ik ben niet jij en jij bent niet ik’ na afloop van de masterclass. De lunch, koffie/thee, frisdrank en iets lekkers zijn gratis deze dag. Schrijf je je na de masterclass in voor de tweejarige opleiding, dan krijg je het inschrijfgeld van 149 euro als korting op je factuur voor het eerste jaar.

Faalangst de baas met een training op school! Kim Oonk

"Al meer dan 500 studenten volgden deze populaire training. Let op: deze training is meestal snel volgeboekt."

Van iedere twaalf leerlingen heeft er één last van faalangst. Vaak is dat duidelijk, soms zorgt een leerling ervoor dat zijn probleem onzichtbaar blijft. Faalangstige leerlingen hebben de neiging om vanuit mislukkingen te kijken naar hun ontwikkeling. Successen schrijven ze toe aan anderen. Ortho Consult is oprichter van www.faalangst.nl en is landelijk de grootste kennispartner als het gaat om faalangst. We hebben een succesvolle groepstraining ontwikkeld, die op bijna 70% van alle Nederlandse scholen wordt aangeboden aan faalangstige leerlingen. Deelnemers leren in deze vierdaagse praktijktraining hoe deze leerlingen te diagnosticeren en ook hoe effectief en verantwoord een training te geven. Let op: deze training is meestal binnen enkele weken volgeboekt.

De praktijktraining vindt plaats in La Vie Meeting Center in Utrecht, op vijf minuten lopen van Utrecht CS. Parkeren kan in de parkeergarage direct onder La Vie. De trainingsdagen starten om 10.00 uur en duren tot 16.15 uur. Vanaf 9.30 staat de koffie voor je klaar.

September 2025

Korte opleiding NLP vaardigheden vanuit een contextuele basis

NLP is een van de meest toegepaste communicatiesystemen in, onder andere, het onderwijs. NLP is zo populair geworden omdat het ‘aha’ momenten oplevert. Sommige mensen noemen NLP ‘toveren met taal’. De naam (neuro linguïstisch programmeren) en het jargon doen soms wel erg technisch aan. Logisch en dit vraagt meteen om een verheldering. Neuro gaat over wat in onze hersenen gebeurt, linguïstisch verwijst naar taal en hoe we die gebruiken, terwijl programmeren duidt op de hardnekkige gedragspatronen die we leren en vervolgens herhalen. Nu is het woord ‘programmeren’, bij het ontstaan van NLP in de jaren 70, fout gekozen. Computers waren toen namelijk in opkomst en men dacht dat de mens een soort computer was. Niets is minder waar. Het gaat niet om programmeren, maar om het veranderen van negatieve patronen in positieve patronen in je brein zodat jij je weer goed voelt.

Een kleine soefiwijsheid over een man en een tijger:
Een man wordt achternagezeten door een hongerige tijger. Wanhopig staat hij stil.; hij draait zich om en roept tegen de tijger: “Waarom laat je me niet met rust?” Waarop de tijger antwoordt:” Waarom stop jij niet met er zo smakelijk uit te zien?”. (uit: NLP voor dummies)

NLP is gericht op communicatie en verandering. Het is een van de meest verfijnde en doelmatige methoden van dit moment. Met NLP leer je hoe je door middel van taal en communicatie invloed krijgt op onbewuste breinprocessen. Zo kun je NLP gebruiken om je beter te leren voelen, beter te leren communiceren of betere strategieën te maken in het hanteren van problemen in je leven.

Ortho Consult is er van overtuigd dat de doelmatigheid en duurzaamheid van deze NLP vaardigheden werkelijk het leven van iemand veranderen als deze vaardigheden worden gedeeld vanuit een contextuele basis.

Deze nieuwe opleiding koppelt, voor het eerst in Nederland, de kwaliteiten van toe te passen NLP vaardigheden, aan de contextuele benadering. Een ijzersterke combinatie die garant staat voor een blijvend succesvolle verandering bij mensen die uit balans zijn.

In deze opleiding richten we ons vooral op de toepasbaarheid binnen leerlingbegeleiding in het onderwijs. Met uiteraard ook winst en persoonlijke groei voor deelnemers zelf. Want ook in deze opleiding barst het van praktijk, praktijk en praktijk.

Voor wie is deze opleiding?

  • Iedereen die in het onderwijs, en daarbuiten, werkt met jongeren die uit balans zijn geraakt en toegevoegde vaardigheden wil ervaren en leren
  • Iedereen die enigszins, of meer, bekend is met de contextuele benadering
  • Iedereen die zichzelf wil ontwikkelen als mens en als begeleider
  • Iedereen die nieuwsgierig is en wil leren
  • Iedereen die zich durft open te stellen voor zichzelf en anderen in een veilige opleidingsgroep

Duur van de opleiding
Deze opleiding bestaat uit 5 dagen van 10.00 uur tot 16.15 uur, met inloop met koffie en thee vanaf 9.30 uur.

Locatie
De training wordt gegeven in La Vie Meeting Center aan de Lange Viestraat in Utrecht (boven de Bijenkorf). La Vie ligt op vijf minuten lopen vanaf Utrecht CS. La Vie beschikt over een eigen parkeergarage (betaald parkeren).

Succesvol werken met sociale vaardigheden in school

"Deze training staat al sinds 1999 op onze agenda. Met elk jaar louter enthousiaste reacties."

Een deel van de leerlingen op elke school kampt met een tekort aan sociale vaardigheden en is minder weerbaar. Soms komt dat tot uiting in onaangepast of grensoverschrijdend gedrag. Een andere keer vallen deze leerlingen juist helemaal niet op, of zijn angstig, stil of teruggetrokken. Het zijn veelal leerlingen met onvoldoende zelfvertrouwen, eigenheid, zelfafbakening en zelfvalidatie. Op veel scholen is het vanzelfsprekend om deze groep leerlingen een groepstraining 'Sociale vaardigheden of Sociale weerbaarheid' te laten volgen. Een belangrijk doel van deze begeleiding is ook de rol en betekenis van ouders bij de sociaal-emotionele ontwikkeling en het gedrag te onderzoeken. Dit vraagt om een trainershouding vanuit contextueel perspectief. 

Deelnemers leren in deze praktijktraining hoe leerlingen te diagnosticeren voor een training op school, hoe een training methodisch te geven in passende samenwerking met ouders en deze te borgen binnen de school. Het ontwikkelen van een persoonlijke trainersattitude staat daarbij centraal!

De praktijktraining vindt plaats in La Vie Meeting Center in Utrecht, op vijf minuten lopen van Utrecht CS. Parkeren kan in de parkeergarage direct onder La Vie. De trainingsdagen starten om 10.00 uur en duren tot 16.15 uur. Vanaf 9.30 staat de koffie voor je klaar.

Oktober 2025

Derde opleidingsjaar contextuele methodieken

Na vele succesvolle jaren van de basisopleiding is het de hoogste tijd voor een kwaliteitsvol vervolg. Dit nieuwe aanbod voldoet in alle opzichten aan de roep van velen:

“Na deze opleiding gaat je contextuele bloed nog harder stromen”

“Contextuele hypotheses ombuigen in praktisch doen. Ontzettend veel geleerd”

Wat is nu de inhoudelijke kern van dit derde opleidingsjaar?
Werken vanuit contextuele kennis, attitude en vaardigheden is een uitdaging. Niet werkend vanuit vaststaande behandelprotocollen (zoals binnen sommige gedragsgeoriënteerde benaderingen) is de ontmoeting met de ander een heel avontuur met veel onvoorspelbare momenten. Betekent dit nu dat een contextueel begeleider slechts 'te hooi en te gras' werkt? Zonder richting of begeleidingsplan? Gebruikt een contextueel begeleider geen methodieken en zijn die eigenlijk wel beschikbaar? Zonder afbreuk te doen aan het unieke van de ontmoeting tussen begeleider en de ander vraagt een professionele contextuele begeleiding ook om herkenbare methodieken. In deze opleiding verkennen en oefenen we met contextuele methodieken en concentreren ons op hun praktische toepassingsmogelijkheden.

Enkele concrete voorbeelden

  • Het bewaken van de grens tussen begeleiding en therapie/het werken met een contract
  • Het proces van ontschuldiging
  • Motiverende gespreksvoering
  • Het werken met een gezinsgesprek; circulaire vraagtechnieken
  • Werken met erkenning in alle facetten
  • De weg naar deparentificatie
  • Werken met duplo-poppetjes en tekeningen
  • De methodiek van het genogram
  • Werken via de overkant
  • Hanteren van gespleten loyaliteit
  • De plaats van overledenen in de begeleiding
  • De dialoog als hefboom
  • Meerzijdige partijdigheid in al haar vormen
  • Werken met systeemopstellingen
  • Overdracht en tegenoverdracht (h)erkennen

Opleidingsstaf

  • Ivo Mijland is trainer/supervisor en is opgeleid in de contextuele hulpverlening. Heeft jarenlange ervaring als leraar en begeleider in het onderwijs. Auteur van vele boeken over leerlingbegeleiding zoals o.a. de handboeken 'Voor elke mentor' en 'Positieve groepsvorming'. Heeft een praktijk voor contextuele hulpverlening.
  • Leendert van Genderen is trainer/supervisor en is opgeleid in de contextuele hulpverlening. Heeft jarenlange ervaringen als leraar, zorgcoördinator en leerlingbegeleider. Schreef onder andere het boek 'Echtscheiding en school' en het handboek 'Voor elke Zorgcoördinator'.

Duur van de opleiding 
Deze opleiding bestaat uit 12 woensdagen van 10.00 uur tot 16.15 uur. Inloop met koffie/thee vanaf 09.30 uur.

Locatie
De training wordt gegeven in La Vie Meeting Center aan de Lange Viestraat in Utrecht (boven de Bijenkorf). La Vie ligt op vijf minuten lopen vanaf Utrecht CS. La Vie beschikt over een eigen parkeergarage (betaald parkeren).

Tweejarige praktijkopleiding Contextuele Leerlingbegeleiding

Tweejarige opleiding contextuele leerlingbegeleiding

Ouders en school horen nauw samen te werken bij het opvoeden en begeleiden van kinderen. Daarin heeft ieder een eigen verantwoordelijkheid. Zeker in het kader van Passend Onderwijs is deze samenwerking voorwaardelijk voor succes. In de praktijk van alledag is dat echter niet altijd vanzelfsprekend. Soms ontpoppen ouders zich als directe tegenstanders. Veel problemen van leerlingen hebben te maken met de thuissituatie. Maar ook de school stelt zich soms vijandig op naar de ouders.

Toch is het onvermijdelijk: ouders en school moeten samenwerken, of ze willen of niet! Hoe kun je, als professional in of rond de school, de bedreigde samenwerking tussen thuis en school positief beïnvloeden? De opleiding 'Contextuele leerlingbegeleiding' geeft op deze vraag duidelijke antwoorden en geeft deelnemers nieuwe en passende vaardigheden die een kwalitatieve bijdrage geven aan Passend Onderwijs.

Opleidingsstaf

  • Ivo Mijland is trainer/supervisor en is opgeleid in de contextuele hulpverlening. Heeft jarenlange ervaring als leraar en begeleider in het onderwijs. Auteur van vele boeken over leerlingbegeleiding zoals o.a. de handboeken 'Voor elke mentor' en 'Positieve groepsvorming'. Heeft een praktijk voor contextuele hulpverlening.
  • Leendert van Genderen is trainer/supervisor en is opgeleid in de contextuele hulpverlening. Heeft jarenlange ervaringen als leraar, zorgcoördinator en leerlingbegeleider. Schreef onder andere het boek 'Echtscheiding en school' en het handboek 'Voor elke Zorgcoördinator'.
  • Kim Oonk is trainer en is opgeleid in de contextuele begeleiding en in systemisch werk. Voor Ortho Consult verzorgt ze trainingen. Heeft jarenlang ervaring als leraar en begeleider in het VO. Schreef onder andere het praktijkboek 'Van examenvrees naar examenfeest'.
  • Anneke Blaauwendraad is opleider en supervisor voor het onderwijs op basis van relatie en dialoog. Na haar baan in het onderwijs als docent en counselor werkt ze nu vanuit haar eigen bedrijf op het snijvlak van school en thuis. Schreef het boek 'Ik ben niet jij... en jij bent niet ik'.

Duur van de opleiding

Het eerste opleidingsjaar loopt van september tot en met juni, het tweede opleidingsjaar van september tot en met mei. Werktijden van 10.00 uur - 16.15 uur. Plaats: Utrecht, La Vie Meeting Center (vlak bij NS Utrecht Centraal). Start de opleiding in een oneven jaar, dan zijn alle opleidingsdagen op donderdag. Start de opleiding in een even jaar, dan zijn alle opleidingsdagen op maandag.

Het eerste basisjaar
In dit basisjaar wordt de contextuele benadering in haar geheel grondig verkend en uitgewerkt in relatie tot het werk als contextueel leerlingbegeleider. Dit alles steeds in verbinding met de dagelijkse schoolpraktijkervaringen van de deelnemers. Tijdens het eerste opleidingsjaar komen de volgende opdrachten aan de orde:

  • Het inbrengen van het eigen werk als begeleider met een leerling, met nadruk op analyse vanuit de relationeel-ethische dimensie
  • Het inbrengen van het eigen gezin van herkomst, te belichten vanuit het contextuele begrippenkader
  • Het bestuderen van de opgegeven literatuur
  • Het deelnemen aan vier bijeenkomsten in een huiswerkgroep (intervisie)
  • Het uitwerken van een aantal contextuele thema's en een tussentijdse presentatie
  • Het inbrengen van casuïstiek voor contextuele supervisie

Het tweede verdiepingsjaar
Hier ligt de nadruk op het integreren van de vier dimensies in de eigen manier van werken binnen de specifieke werkopdracht. Het programma van het tweede jaar bestaat uit:

  • Grondige analyse van de vier dimensies en de integratie daarvan vanuit de vierde dimensie
  • Supervisie vanuit de vier dimensies
  • Specifieke thema's:
    • Motiverende gespreksvoering
    • Systemisch werken
    • Pesten op school
    • Echtscheiding en school
    • Faalangst op school
    • Cultuur vanuit contextueel perspectief
    • Psychopathologie, een contextuele inleiding
    • Over de grenzen van de begeleider
    • Klagende ouders

Deelname aan dit tweede jaar houdt de volgende opdrachten in:

  • Het inbrengen van het eigen werk als begeleider met een leerling, met nadruk op analyse vanuit de relationeel-ethische dimensie
  • Het grondig bestuderen van de opgegeven literatuur
  • Het deelnemen aan vier bijeenkomsten in een huiswerkgroep (intervisie)
  • Het uitwerken van een aantal contextuele thema’s en het creëren van een contextuele workshop
  • Het inbrengen van casuïstiek voor contextuele supervisie
Financiering vanuit de Prestatiebox of  NPO-gelden
Deze opleiding sluit volledig aan bij de door het Ministerie uitgekeerde gelden uit de Prestatiebox of uit de NPO-gelden. Het is mogelijk om de factuur voor twee jaar ineens te voldoen, zodat de betaling valt binnen de sluitingstermijn van de NPO-gelden. De prestatiebox is een financiering die bovenop de lumpsum wordt uitgekeerd. Een deel van het bedrag is uitbetaald in november van dit schooljaar, ruim 50% wordt in maart uitgekeerd. De Prestatiebox is een vervanger voor de Lerarenbeurs. De tweejarige opleiding Contextuele Leerlingbegeleiding voldoet aan alle eisen die het Ministerie stelt aan deze Prestatiebox . De schoolleiding mag de toegekende Prestatiebox dus aanwenden om de opleiding te financieren. Het gaat afhankelijk van het aantal leerlingen van de school of het samenwerkingsverband om enkele tien duizenden euro's tot enkele miljoenen.  Ook de NPO-gelden bieden een hele ruime financiële aanvulling om de opleiding te bekostigen.

Locatie
De training wordt gegeven in La Vie Meeting Center aan de Lange Viestraat in Utrecht (boven de Bijenkorf). La Vie ligt op vijf minuten lopen vanaf Utrecht CS. La Vie beschikt over een eigen parkeergarage (betaald parkeren).

Kosten
Deelnamekosten bedragen € 5990,00 voor de gehele opleiding. Je krijgt twee deelfacturen van € 2995,00, de eerste voor de zomervakantie van 2025, de tweede voor de zomervakantie van 2026. Dat is inclusief koffie/thee/lunch/werkmaterialen, exclusief de verplichte literatuur (totale kosten boekenpakket rond de € 230,00).