Agenda trainingen
Januari 2026
Systemisch coachen in vijf dagen
“Ik was als coach veel te hard bezig met “willen oplossen”. Ik betrap me er steeds weer op. Hier heb ik geleerd er vooral te “zijn”. Want dat kan je leren! Het heeft me waanzinnig veel opgeleverd in mijn gesprekken met leerlingen.”
Het “systemisch denken” wordt op steeds meer plekken in onze samenleving meer en meer bekend en ook in het onderwijs lijkt het erop dat er steeds meer behoefte is aan “systemische kennis”. De problemen in onze samenleving die ook de school insluipen, vragen om een bredere kijk op coaching. Wat aan de buitenkant zichtbaar is in gedrag, kent vaak een onbekende en onbewuste onderstroom. In deze vijfdaagse leer je te zien hoe die onderstromen werken en hoe ze gedrag van kinderen, pubers, volwassenen, groepen kunnen bepalen. Je leert uit te zoomen om vervolgens te kijken wat je daarmee in de context kunt doen. Je leert werkelijk te luisteren naar leerlingen en je ervaart wat dat kan opleveren. Je krijgt handvatten om mee aan de slag te gaan tijdens je coachingsgesprekken. Bovendien leer je veel over het onbewust geweten van groepen. Naast de theoretische input, oefenen we veel. Daarbij brengen we eigen vraagstukken in om meer inzicht te krijgen in onze eigen coachingsattitude en we werken met vraagstukken over leerlingen.
De Opleiding vindt plaats in La Vie Meeting Center in Utrecht, op vijf minuten lopen van Utrecht CS. Parkeren kan in de parkeergarage direct onder La Vie. De opleidingsdagen starten om 10.00 uur en duren tot 16.15 uur. Vanaf 9.30 staat de koffie voor je klaar.
Transactionele Analyse, vanuit Contextueel perspectief!
Iedereen heeft wel eens te maken met gesprekken, waarin de ander onredelijk is. Je kunt dan kijken naar die onredelijkheid en argumenten zoeken waarom het probleem door die ander veroorzaakt wordt. In de transactionele analyse leer je echter niet alleen kijken naar het communicatieve gedrag van de ander (je kunt de ander immers niet veranderen), maar ook naar jouw manier van reageren op de ander. Tijdens deze zevendaagse opleiding leer je jouw communicatiepatronen herkennen, om van daaruit te kijken hoe je jouw ineffectieve reacties kunt vervangen. Om zo de dialoog met die ander weer op gang te brengen.
In deze opleiding staan, vertrekkend vanuit de contextuele benadering, de tweede en derde dimensie centraal. Studenten ontdekken aan de hand van de rijke theorie van Eric Berne meer over de psyche van mensen, de ontwikkeling van de psyche, de communicatie tussen mens en mens en tot slot de ontwikkeling van conflicten binnen de psyche en conflicten van mens tot mens. Dit alles vanuit de rijkdom van het gedachtengoed van Ivan Boszormenyi Nagy.
In zeven opleidingsdagen neemt Ivo Mijland je mee in deze zeer bruikbare en praktische denkwijze over menselijk gedrag. Naast theoretische uitwerkingen, ervaar je vooral een scala aan effectieve modellen die direct toepasbaar zijn in relatie tot je leerlingen en tot jezelf. Er wordt gewerkt op twee hoofdlagen: ik als professional in relatie tot mezelf en ik als professional in relatie tot anderen. Steeds plaatsen we de inzichten uit de Transactionele Analyse in het perspectief van de contextuele leerlingbegeleiding.
Voor wie?
Deze opleiding is bedoeld voor:
- Leerlingbegeleiders en IB’ers die meer inzicht willen krijgen in de gesprekken met leerlingen
- Contextueel geschoolde begeleiders, die naast de vierde dimensie ook meer inzicht zoeken in dimensie twee en drie
- Schoolleiders/teamleiders die meer uit hun team willen halen
- Mentoren die zowel op individueel als op groepsniveau zich willen ontwikkelen als hulpbron
- Mensen die op zoek zijn naar een verrijkende zoektocht naar de communicatie van zichzelf en van anderen
- OOP'ers die beter opgewassen willen zijn tegen overweldigende communicatie van ouders, leerlingen en collega's
Opbouw en inhoud van de opleiding
Tijdens de opleiding staan vier adagio’s centraal:
- Mensen zijn okay (ook als ze niet okay doen)
- Mensen staan in relationele verbinding met hun geschiedenis en ontwikkelen van daaruit hun wezen
- Mensen zijn autonoom en maken vanuit eigen autonomie keuzes, weliswaar beïnvloed door de omgeving
- Mensen zijn in staat om eerder gemaakte keuzes te herzien als ze zich vanuit het gezin van herkomst gerechtigd voelen dingen anders te doen
Tijdens deze opleiding maak je op praktische wijze kennis met de krachtige en effectieve gedachten uit de Transactionele Analyse, steeds gekoppeld aan de contextuele benadering.
Dag 1: Egoposities en transacties
Dag 2: Strooks en strookwetten
Dag 3: Script: drivers/stoppers/allowers
Dag 4: Spel: dramadriehoek/kwaliteitendriehoek
Dag 5: Contracten met jezelf en met een ander
Dag 6: Ontwikkelingspsychologie
Dag 7: Oogsten en verbinden
Opbrengst?
Na afloop van deze opleiding:
- Zijn de meest gebruikte begrippen uit de Transactionele Analyse van Eric Berne zowel op denk- als op gevoelsniveau helder en toepasbaar
- Beschik je over een groot aantal praktische oefeningen die je kunt gebruiken in de begeleiding van individu en groep
- Heb je een beter zicht op je eigen valkuilen en kwaliteiten als (bege)leider
- Heb je een beter zicht op de contracten en contacten die je in verbinding met de ander aangaat
- Weet je hoe je script zich ontwikkeld heeft en heb je handvatten je script te veranderen
- Heb je een veel beter zicht op destructieve communicatie, waardoor je ook in staat bent om de ander te verleiden tot een constructief gesprek
Duur van de opleiding
Deze opleiding bestaat uit 7 dagen van 10.00 uur tot 16.15 uur. Inloop met koffie/thee vanaf 09.30 uur
Locatie
De training wordt gegeven in La Vie Meeting Center aan de Lange Viestraat in Utrecht (boven de Bijenkorf). La Vie ligt op vijf minuten lopen vanaf Utrecht CS. La Vie beschikt over een eigen parkeergarage (betaald parkeren).
Masterclass contextuele leerlingbegeleiding
Op de website van vrijwel elke school in Nederland en Vlaanderen staat te lezen dat de betreffende school het kind centraal stelt. In de praktijk is niet altijd duidelijk wat dat dan betekent. Als je met een contextuele bril kijkt naar kinderen, ontdek je dat kinderen hun eigen groeiruimte opofferen als hun omgeving onbewust een beroep op ze doet. Kinderen krijgen niet altijd waar ze recht op hebben, omdat ze te maken krijgen met onrecht. Vaak stellen scholen dan niet het kind centraal, maar het gedrag van het betreffende kind. Kinderen zijn dan lastig, teruggetrokken, brutaal of ongemotiveerd. Als je het kind echt centraal stelt, kijk je niet alleen naar het gedrag van het kind, maar onderzoek je ook welke hulpvraag het kind met het gedrag centraal probeert te stellen. Om een kind echt centraal te kunnen stellen, ben je bereid om de camera op de omgeving van het kind te richten. Het kind zal namelijk nooit zijn ouders aanspreken op hun noden. Geen kind stapt naar ouders toe met de boodschap: ‘Pap, mam, en nu gaan zitten. Ik wil dat jullie stoppen met ruzie maken.’ Uit loyaliteit presenteren ze de rekening aan onschuldige derden op school.
Ortho Consult start in oktober 2026 voor het 26e jaar met een tweejarige opleiding waarin je in dertig dagen leert contextueel te denken én contextueel te werken. Niet om het kind zijn verantwoordelijkheid af te nemen (hij kan er niks aan doen, want zijn vader is alcoholist), maar juist om hem verantwoordelijkheid aan te kunnen leren door erkenning voor onrecht en inzet in beeld te brengen.
Wil jij weten of de tweejarige opleiding iets voor jou is? Ivo Mijland verzorgt deze live masterclass ‘contextueel werken’. Tijdens deze dag (10.30 tot 15.00 uur) kun je uitvinden wat de kracht is van de contextuele benadering. Contextueel geschoolde managers, leraren, IB’ers, zorgcoördinatoren, mentoren, counselors, teamleiders, etc kijken met een andere bril naar leerlingen én hun ouders. Ze kijken wat er tussen thuis en school gebeurt en welke invloed dat heeft op het gedrag op school. Op deze manier krijg je een verfrissende nieuwe kijk op leerlingen en hun leergedrag, maar ook op collega's en hun werkethos. Wil jij meer weten over contextuele leerlingbegeleiding? Heb jij interesse in de tweejarige opleiding maar wil je eerst laagdrempelig kennismaken met het werk van Ivan Böszörmenyi Nagy? Doe dan mee met de de masterclass in Utrecht. De bijeenkomst start om 10.30 uur en eindigt om 15.00 uur. Tussendoor krijgen de deelnemers een luxe lunch aangeboden in La Vie. Aansluitend aan deze masterclass kun je indien gewenst vragen stellen over de opleiding. Deelname: 179 euro. Elke deelnemer ontvangt het boek ‘Ik ben niet jij en jij bent niet ik’ na afloop van de masterclass. De lunch, koffie/thee, frisdrank en iets lekkers zijn gratis deze dag. Schrijf je je na de masterclass in voor de tweejarige opleiding, dan krijg je het inschrijfgeld van 179 euro als korting op je factuur voor het eerste jaar.
Faalangst de baas met een training op school! Kim Oonk
"Al meer dan 500 studenten volgden deze populaire training. Let op: deze training is meestal snel volgeboekt."
Van iedere twaalf leerlingen heeft er één last van faalangst. Vaak is dat duidelijk, soms zorgt een leerling ervoor dat zijn probleem onzichtbaar blijft. Faalangstige leerlingen hebben de neiging om vanuit mislukkingen te kijken naar hun ontwikkeling. Successen schrijven ze toe aan anderen. Ortho Consult is oprichter van www.faalangst.nl en is landelijk de grootste kennispartner als het gaat om faalangst. We hebben een succesvolle groepstraining ontwikkeld, die op bijna 70% van alle Nederlandse scholen wordt aangeboden aan faalangstige leerlingen. Deelnemers leren in deze vierdaagse praktijktraining hoe deze leerlingen te diagnosticeren en ook hoe effectief en verantwoord een training te geven. Let op: deze training is meestal binnen enkele weken volgeboekt.
De praktijktraining vindt plaats in La Vie Meeting Center in Utrecht, op vijf minuten lopen van Utrecht CS. Parkeren kan in de parkeergarage direct onder La Vie. De trainingsdagen starten om 10.00 uur en duren tot 16.15 uur. Vanaf 9.30 staat de koffie voor je klaar.
Effectieve aanpak van examenvrees in school!
"Eén op de vier leerlingen ontwikkelt ongezonde spanning in het examenjaar. Hoe je deze leerlingen kunt begeleiden, leer je in twee praktische dagen."
Op steeds meer scholen wordt (ook) in het eindexamenjaar aandacht besteed aan een training rondom faalangst. Juist in het slotjaar van het middelbaar onderwijs neemt de spanning voor veel leerlingen toe. Eén op vier heeft de spanning niet goed onder controle. Dat heeft invloed op de resultaten en/of op het welzijn van de leerlingen (en hun omgeving). In een trainingsprogramma kunnen begeleiders gelukkig van betekenis zijn voor deze groep leerlingen. We baseren ons in deze tweedaagse op de methodieken en opvattingen uit de vierdaagse basistraining ‘Faalangst de baas’. In deze twee dagen gaan we vanuit die basis op zoek naar werkvormen, methodiek en theoretische toevoegingen. Let op: deze training is meestal binnen enkele weken volgeboekt.
De praktijktraining vindt plaats in La Vie Meeting Center in Utrecht, op vijf minuten lopen van Utrecht CS. Parkeren kan in de parkeergarage direct onder La Vie. De trainingsdagen starten om 10.00 uur en duren tot 16.15 uur. Vanaf 9.30 staat de koffie voor je klaar.
Masterclass mBraining emotieregulatie bij Jongeren
Herken je dit?
Een leerling die plots dichtklapt. Een jongere die boos wordt, zich terugtrekt of alleen nog grapjes maakt. Je voelt: er speelt iets diepers. Maar praten, uitleggen of corrigeren lijkt niet te helpen. We leven in een tijd waarin kinderen en jongeren continu prikkels ervaren. Hun zenuwstelsel staat vaak aan. Ze raken uit balans — en weten niet hoe ze terug moeten schakelen. Ze tonen in de klas gedrag als: terugtrekken, dichtklappen, paniek, boosheid, aanpassingsgedrag of clowneske reacties. Allemaal expressies van het zenuwstelsel dat zijn balans zoekt. We proberen vaak met woorden te kalmeren, maar emotieregulatie begint niet in het hoofd, het begint in het lichaam, bij het hart en de buik.
Wat ga je leren en ervaren in deze masterclass?
Tijdens deze inspirerende ééndaagse masterclass ontdek je hoe je met inzichten uit mBraining kinderen en jongeren (én jezelf) helpt om weer balans te vinden. Je leert:
- Hoe het autonome zenuwstelsel reageert op stress of onveiligheid.
- Hoe hoofd, hart en buik samenwerken bij emotie en leren.
- Hoe je met mBraining-technieken de natuurlijke regulatie kunt herstellen.
- Hoe je stresspatronen herkent — bij jezelf en bij kinderen en jongeren — en welke interventie past.
- Je ervaart hoe eenvoudig het kan zijn om via adem, aandacht en lichaamsbewustzijn weer rust te creëren.
Waarom deze masterclass?
Omdat kinderen en jongeren niet leren reguleren door meer denken, maar door beter voelen. mBraining biedt een krachtige, neuro-wetenschappelijke basis voor emotieregulatie, gecombineerd met direct toepasbare technieken voor rust, verbinding en zelfsturing.
Na deze dag:
- Begrijp je de taal van het lichaam bij stress en emoties
- Herken je sneller wanneer kinderen en jongeren in vechten, vluchten of bevriezen schieten.
- Kun je zelf en met kinderen en jongeren bewust schakelen tussen spanning en rust.
- Heb je praktische tools die je meteen kunt gebruiken in de klas of praktijk.
- Heb je ervaren hoe hart en buik helpen bij herstel van emotionele balans.
Opmaat naar verdieping
Deze masterclass is een krachtige opmaat naar de 5-daagse mBIT Coach Opleiding, waarin je leert hoe je de volledige mBIT-methodiek toepast in coaching, onderwijs en leiderschap. Je proeft hier de kracht van mBraining en ontdekt hoe neurofysiologie, adem en bewustzijn samenkomen in effectieve begeleiding.
Februari 2026
Oefendagen contextuele leerlingbegeleiding
Heb jij bij ons de tweejarige praktijkopleiding contextuele leerlingbegeleiding gevolgd? En heb je behoefte om met gelijkgestemden een aantal keer per jaar samen met supervisor Ivo Mijland naar jouw casuïstiek te kijken? Dan hebben we een leuke mededeling. Komend schooljaar organiseren we een driedaagse training waarin we aan de hand van jullie casuïstiek met een contextuele bril gaan kijken hoe je (nog) meer invloed kunt uitoefenen. Aan de hand van de voor jou bekende terminologie – denk aan meerzijdige partijdigheid, erkenning, parentificatie, ontschuldiging, loyaliteit – gaan we zoeken naar contextuele verdieping. Doelstelling is dat jij met jouw casus al direct de volgende dag het verschil kunt maken. We werken deze driedaagse dus niet met een programma. Het programma wordt gemaakt door de vraagstukken die jullie meenemen tussen school en La Vie Meetingcenter. We werken in een groep van minimaal 8 en maximaal 16 deelnemers.
Gedoe in de klas – Hoe jouw rugzak zichtbaar wordt
Ken je dat gevoel in de klas dat je voortdurend brandjes aan het blussen bent? Die ene leerling die steeds grapjes maakt, het groepje dat anderen buitensluit, of een klas waarin alles lijkt te escaleren? Soms merk je dat jouw reactie veel groter is dan de situatie vraagt – boosheid, verdriet of machteloosheid die je niet helemaal kunt plaatsen.
In deze praktijktraining ga je ontdekken hoe jouw eigen rugzak – je ervaringen, overtuigingen en familiegeschiedenis – doorwerkt in de dynamiek met je leerlingen. Gedrag van leerlingen is vaak een spiegel van henzelf én van jou.
Wat je gaat ervaren:
- Je eigen patronen herkennen en ontdekken hoe ze je rol beïnvloeden
- De klas als spiegel: zien hoe leerlingen reageren op wat jij uitstraalt
- Systemische werkvormen die zichtbaar maken wat onder de oppervlakte speelt
- Ruimte creëren in jezelf voor meer rust, veiligheid en verbondenheid in de groep
Na deze dag:
- Sta je steviger en rustiger in je rol als leerkracht, docent of mentor
- Kun je makkelijker in gesprek met leerlingen zonder verstrikt te raken
- Zie je hoe je gedoe kunt ombuigen naar verbinding en leerplezier
mBIT Coach Opleiding Werk met hoofd, hart en buik
Wat als je leerlingen of teams écht konden luisteren naar hun Hoofd, Hart én Buik?
In het onderwijs, coaching en leiderschap zien we het dagelijks: mensen die vastlopen in denken, piekeren, of emoties die hen overspoelen. Leerlingen die faalangstig zijn. Of docenten die hun zelfvertrouwen verliezen in hun leiderschap. We proberen verandering te realiseren met gesprekken, inzichten en gedragsoefeningen, maar vaak blijft het gevoel hangen: “Ze begrijpen het wel… maar ze voelen het nog niet.” Rationeel weten is toch altijd zo anders dan voelen hoe het moet en daadwerkelijk doen.
mBIT (multiple Brain Integration Techniques) brengt daar verandering in. mBIT heeft oude wijsheden gecombineerd met neuroscience. Wat ze vroeger al lang wisten, kan nu ook wetenschappelijk bewezen worden. Het hoofd, het hart en de buik hebben elk hun eigen brein, met specifieke vormen van intelligentie.
Wie maakt echt jouw beslissing: je Hoofd, Hart of je Buik? Ontdek de verborgen strategieën die jou sturen en herneem regie, vertrouwen en innerlijke rust.
De meeste mensen proberen hun uitdagingen met alleen logica en mindset op te lossen, maar dat is hetzelfde als een auto rijden met maar 1 wiel. De waarheid is dat je drie interne besluitmakers hebt: je Hoofd (logica), je Hart (emoties en verlangen) en je Buik (intuïtie). Wanneer deze drie breinen niet samenwerken, ontstaan er innerlijke conflicten: we denken iets anders dan we voelen, of doen iets wat niet klopt met wie we zijn.
- Wanneer het Hoofd overheerst, kan je vast blijven zitten in piekeren, wikken en wegen of perfectionisme. Je weet wat er moet gebeuren, maar je komt niet in actie.
- Wanneer je Hart de controle neemt, kan je vergeten je grenzen aan te geven, geef je te veel en/of je verwaarloost je eigen verlangens.
- Wanneer je buik de leiding heeft, kan je als een kip zonder kop aan de slag gaan met dingen, zonder reflectie. Of Je jaagt veiligheid of controle na, zonder verbinding of betekenis.
Het innerlijke conflict leidt vaak tot verwarring, twijfel en zelfsabotage omdat een deel van jou zich niet gehoord voelt. Wanneer je leert naar alle drie de breinen te luisteren en hun wijsheid weet uit te lijnen, voelt een beslissing juist, in zowel je hoofd als je lichaam.
Dat is precies wat je leert in de 5-daagse mBIT Coach Opleiding van Orthoconsult.
Wat is mBraining?
Onderzoek toont aan dat we drie complexe neurale netwerken (breinen) hebben in ons Hoofd, Hart en Buik. Met mBraining ben je in staat om zowel de wijsheid van je Hoofd als van je Hart als je Buik te herkennen en te gebruiken, zodat je je moedige, wijze besluiten kan nemen. mBraining helpt om die interne samenwerking te herstellen, zodat mensen weer congruent, rustig en krachtig kunnen handelen. Ze zijn weer in staat om de regie over hun eigen leven te nemen. Dit kan je bij jezelf realiseren maar ook bij de leerlingen of docenten waarmee je werkt.
Wat leer je in deze 5 dagen?
De opleiding is intensief, ervaringsgericht en praktisch toepasbaar. Je leert niet alleen over de drie breinen – je ervaart ze. En je leert herkennen welke breinen er wel of niet ingezet worden door leerlingen of welke dominant is. Ook leer je stimuleren om ook de niet dominante breinen in te zetten.
Na de opleiding kun je:
- Emotie en stress reguleren via het autonome zenuwstelsel
- Herkennen waar blokkades zitten: in hoofd, hart of buik
- Coherentie herstellen met mBIT Alignment-technieken
- Diepere en duurzamere veranderingen begeleiden
- Zelf in balans blijven, ook in uitdagende situaties
De ervaring van deelnemers
“Deze opleiding heeft mijn manier van begeleiden compleet veranderd. Ik merk dat mijn leerlingen sneller tot de kern komen – niet alleen in woorden, maar in gevoel en houding.” Marieke, coach & docent
“mBraining gaf me eindelijk taal voor wat ik intuïtief altijd al voelde. Het helpt me jongeren begeleiden op een niveau waar woorden te kort schieten.” Jeroen, orthopedagoog
Na afronding ontvang je een internationaal mBIT Coach certificaat, erkend door mBIT International.
Maart 2026
Basis voor elke mentor – praktijktraining
Word je volgend schooljaar voor het eerst mentor, of heb je nog niet zoveel ervaring in deze rol? Kun je wel wat inspiratie en handvatten gebruiken? Doe dan mee aan de praktijktraining ‘Basis voor elke mentor’.
Waarom deze training?
Op de lerarenopleiding wordt weinig aandacht besteed aan het begeleiden van een mentorklas. Toch wordt je op veel scholen al na één jaar verwacht deze taak op je te nemen, naast je lessen als vakdocent. Gelukkig organiseren veel scholen interne trainingen voor nieuwe (en ervaren) mentoren. Maar misschien heb jij die net gemist, of beschik je niet over dezelfde basiskennis als collega’s die wél zo’n training hebben gevolgd.
Wat kun je verwachten?
Natuurlijk kunnen we je in één dag niet alles bieden wat in een meerdaagse training op school wordt behandeld. Wat we wél doen, is je een stevige basis geven en je laten ervaren wat jouw mentorleerlingen straks nodig hebben.
Tijdens deze dag ontdek je samen met mentoren van andere scholen wat er allemaal komt kijken bij deze mooie en belangrijke taak. Onze trainers bieden je praktische inzichten en direct toepasbare inspiratie.
- Je leert hoe je de eerste week na de zomervakantie effectief én prettig kunt starten — een cruciale periode die het hele jaar beïnvloedt.
- Je ontdekt hoe je met de juiste vragen veel gesprekstijd kunt winnen.
- Je oefent met concrete werkvormen én krijgt inzicht in een aanpak die bij jou past.
Inclusief boekenpakket t.w.v. €122
Je maakt tijdens de training kennis met onze handboeken en werkvormenboeken — en je ontvangt ze allemaal. Zo kun je na deze dag in alle rust je programma, doelen en aanpak als mentor verder vormgeven.
Een stevige basis voor jouw mentorschap
Met de combinatie van onze trainingsdag, de praktische handvatten en het uitgebreide boekenpakket beschik je over een uniek vat aan kennis en inspiratie. Zo kun jij je ontwikkelen tot een sterke, zelfverzekerde én enthousiaste mentor. Word jij de leukste mentor van jouw school?
De macht van machomannetjes in school!
"Een dag om niet snel te vergeten: humor en inzicht gingen nog nooit zo mooi samen."
Ze intimideren je, bedreigen je, lachen je uit en maken je klein. Bitches en macho's! Leerlingen die voortdurend over grenzen gaan, nauwelijks gezag accepteren, nooit verantwoordelijkheid lijken te nemen voor hun daden. Als je boos op ze wordt, geven ze een grote bek. Kent u zulke leerlingen? Dan is deze eendaagse training, waarbij Hans Kaldenbach wordt ondersteund door een acteur, een prachtige uitdaging om deze leerlingen anders te leren benaderen. Een training die uitnodigt om de destructieve assertiviteit van deze leerlingen te beantwoorden met een krachtige, respectvolle, constructieve basishouding. Door de vele concrete tips en een theoretische uitwerking van het waarom van 'bitch- en macho-gedrag' krijg je (hernieuwd) vertrouwen om een ontmoeting aan te gaan met deze groep leerlingen. Let op: deze training is meestal binnen enkele weken volgeboekt.
De praktijktraining vindt plaats in La Vie Meeting Center in Utrecht, op vijf minuten lopen van Utrecht CS. Parkeren kan in de parkeergarage direct onder La Vie. De trainingsdagen starten om 10.00 uur en duren tot 16.15 uur. Vanaf 9.30 staat de koffie voor je klaar.
In dialoog met pittige pubers
Pubers kunnen je binnen één seconde uitdagen, verrassen, ontregelen én laten lachen. Hun scherpe blik, behoefte aan autonomie en soms explosieve emoties maken het werken met hen intens én ontzettend waardevol. Maar precies die dynamiek kan ervoor zorgen dat een ogenschijnlijk klein meningsverschil ineens groot wordt. Wat als je in die momenten niet hoeft te reageren vanuit stress of macht, maar vanuit rust, duidelijkheid en écht contact?
In deze tweedaagse training ontdek je hoe je gesprekken met pubers soepeler kunt laten verlopen — zelfs wanneer de spanning oploopt. Je leert hoe je op een respectvolle, directe én verbindende manier kunt reageren, zodat je invloed houdt zonder in een machtsstrijd te belanden.
Wat je gaat leren
Tijdens de eerste dag zoomen we in op jezelf:
- Hoe blijf je kalm wanneer een puber fel uit de hoek komt?
- Wat gebeurt er vanbinnen bij jou in lastige momenten?
- Hoe herken je je eigen gevoelens en behoeftes onder druk?
Je werkt met herkenbare situaties uit het onderwijs en merkt meteen wat een andere manier van reageren oplevert.
Op de tweede dag maken we de slag naar de praktijk:
- Hoe ga je het gesprek aan als een puber boos, dichtklapt of je grenzen test?
- Hoe krijg je helder wat er écht bij de leerling speelt?
- Hoe breng je jouw boodschap duidelijk over, zonder oordeel en zonder strijd?
Je oefent met waarnemingen, gevoelens, behoeften en duidelijke verzoeken. Daarbij kijken we specifiek naar wat pubers nodig hebben in hun ontwikkelingsfase, zoals autonomie, eerlijkheid en erkenning.
Wat deze training je brengt
- minder escalatie in de klas;
- effectiever reageren op weerstand of emotie;
- krachtigere gesprekken met leerlingen, ouders en collega’s;
- meer overzicht en regie in lastige situaties;
- minder frustratie en meer begrip — voor jezelf én voor pubers.
En misschien wel het belangrijkste: je ervaart dat je met kleine veranderingen in je communicatie een groot verschil kunt maken in het contact met pubers.
Deze training is gebaseerd op de principes van geweldloze communicatie, ontwikkeld door Marshall Rosenberg.
Effectieve aanpak van examenvrees in school!
"Eén op de vier leerlingen ontwikkelt ongezonde spanning in het examenjaar. Hoe je deze leerlingen kunt begeleiden, leer je in twee praktische dagen."
Op steeds meer scholen wordt (ook) in het eindexamenjaar aandacht besteed aan een training rondom faalangst. Juist in het slotjaar van het middelbaar onderwijs neemt de spanning voor veel leerlingen toe. Eén op vier heeft de spanning niet goed onder controle. Dat heeft invloed op de resultaten en/of op het welzijn van de leerlingen (en hun omgeving). In een trainingsprogramma kunnen begeleiders gelukkig van betekenis zijn voor deze groep leerlingen. We baseren ons in deze tweedaagse op de methodieken en opvattingen uit de vierdaagse basistraining ‘Faalangst de baas’. In deze twee dagen gaan we vanuit die basis op zoek naar werkvormen, methodiek en theoretische toevoegingen. Let op: deze training is meestal binnen enkele weken volgeboekt.
De praktijktraining vindt plaats in La Vie Meeting Center in Utrecht, op vijf minuten lopen van Utrecht CS. Parkeren kan in de parkeergarage direct onder La Vie. De trainingsdagen starten om 10.00 uur en duren tot 16.15 uur. Vanaf 9.30 staat de koffie voor je klaar.
Klagende ouders: ellende of kans?
Op weg naar inclusief onderwijs
"De meest autistische mens is de mens die geen contact kan maken met de autistische mens.
Tijdens deze training leer je hoe anders zijn is, in plaats van dat je hoort hoe je anders 'gewoon' kunt maken.
If it ain’t broke, don’t fix it. Dat inzicht lijken we met de toenemende neiging leerlingen te diagnosticeren uit het oog te zijn verloren. Op leerlingbesprekingen vliegen de afkortingen ons om de oren. De leerling die niet stil kan zitten heeft ADHD, de leerling die niet direct in contact met je is heeft PDD-NOS. En de leerling met de grote bek heeft wellicht CD. Op deze manier hangen we een label aan een koffer, zonder gekeken te hebben naar wat er allemaal in die koffer zit. Wat is het effect op kinderen, als ze gaan ervaren dat je normale en abnormale kinderen hebt? Als ze er in gaan geloven dat ze gaan samenvallen met het gelabelde deel? In deze training ontdek je wat er gebeurt als je de koffer van het kind aan de binnenkant gaat bekijken, ook als ze aan de buitenkant wat ingewikkelder gedrag vertonen. Om de simpele reden dat ook leerlingen met ander gedrag maar een ding willen in de klas: gezien worden als een volwaardig mens. De d van disorder verander je dan naar de d van difference. Om op die manier, vanuit een dialoog van mens tot mens, te komen tot een gezamenlijke aanpak van het probleem dat je als professional ervaart aan het gedrag van het kind. Ivo zal daarmee het ongemakkelijke van het gedrag niet ontkrachten of negeren, maar er samen met de deelnemers anders naar leren kijken. Een van de deelnemers van zijn laatste training over psychopathologie zegt hierover: “Het was niet alleen heel praktisch, ik had de volgende dag ook echt betere gesprekken met de leerlingen.”
De praktijktraining vindt plaats in La Vie Meeting Center in Utrecht, op vijf minuten lopen van Utrecht CS. Parkeren kan in de parkeergarage direct onder La Vie. De trainingsdagen starten om 10.00 uur en duren tot 16.15 uur. Vanaf 9.30 staat de koffie voor je klaar.
NIEUW! Geweldloos verzet in het onderwijs
Het is tegenwoordig een hele uitdaging om én tegelijkertijd een groep pubers te sturen én om om te gaan met uitdagend en lastig gedrag van individuele leerlingen. Hoe lukt het jou om hierin je gezag te behouden of te vergroten, zonder dat je terecht komt in een machtsverhouding die niet helpend is?
En hoe buig je lastig en irritant gedrag om zonder je te laten leiden door frustraties en irritaties?
Hoe sluit je aan bij de jongere en bij zijn of haar omgeving om elkaar daarin te versterken?
De training Geweldloos verzet in het onderwijs helpt om deze vragen op de juiste manier te beantwoorden. Verbindend gezag is een methode die juist ervoor zorgt dat je escalaties voorkomt en op de juiste manier oplost door zelf in je kracht te staan en geweldloos weerstand te bieden.
In deze training krijg je niet alleen praktische handvatten voor jezelf, maar ook voor jouw team en jouw school. De kracht van verbindend gezag zit in de gezamenlijke aanpak binnen jouw team en jouw school!
Dus je kunt er de volgende dag al mee aan de slag! Naast de praktische handvatten krijg je in de training ook de grondbeginselen en de geschiedenis van verbindend gezag mee. Aan het einde van de training kijken we dan hoe je het geleerde kunt implementeren in de praktijk!
April 2026
Meer motivatie in de klas
"Wat een energie heb ik gekregen van al die nieuwe ideeën. De praktische tips werken echt!"
Herken je deze voorbeelden?
De leerlingen letten niet goed op.
Er wordt gezucht tijdens jouw uitleg.
Een leerling vraagt: waarom moeten we dit kennen meneer?
Ongemotiveerde leerlingen. Op school wordt van alles geprobeerd om deze groep leerlingen in beweging te krijgen. Soms met resultaat, vaak met het idee aan een dood paard te trekken. In deze tweedaagse praktijkdag gaan we op praktische wijze kijken naar het begrip motivatie in de klas. De deelnemers krijgen een serie handvatten om ongemotiveerde leerlingen in beweiging te krijgen. Niet door de leerling te veranderen, maar door zelf met frisse nieuwe ideeën je lessen voor te bereiden. Deelnemers ontdekken hoe veel invloed ze ZELF kunnen uitoefenen op het motivatieprobleem van de ANDER waar ze last van hebben.
De praktijktraining vindt plaats in La Vie Meeting Center in Utrecht, op vijf minuten lopen van Utrecht CS. Parkeren kan in de parkeergarage direct onder La Vie. De trainingsdagen starten om 10.00 uur en duren tot 16.15 uur. Vanaf 9.30 staat de koffie voor je klaar.
Voortgezet Onderwijs: Effectieve leerlingbesprekingen hebben zichtbaar effect
Let op: Dit is een specifieke training voor het VO!
"Bij passend onderwijs hoort een effectieve leerlingbespreking. Wat is daar nog veel winst te halen".
Denk nog eens terug aan je laatste leerlingbespreking. Is er tijdens de bespreking recht gedaan aan de leerling, de klas, aan de docenten en aan de ouders. Bij effectieve leerling besprekingen worden signalen van gedrags- en leerproblemen omgezet in afspraken over het handelen van leerling, ouders en docenten. Leerlingbespreking worden op scholen heel verschillend ingevuld. Niet alleen de bespreking maar ook de voorbereiding en de acties en evaluatie zijn van essentieel belang. Zeker niet altijd heeft de bespreking van de leerling tot resultaat dat er ook zichtbaar wat verandert bij de leerling. Ook kan een bespreking frustratie opleveren bij de mentor en vakdocenten. Bij een effectieve leerlingbespreking dient er aandacht te zijn voor de leerling en zijn ouders, de mentor en de vakdocenten. Effectieve leerling besprekingen leiden tot actie en kenmerken zich door: regelmaat, systematiek, betrokkenheid, actualiteit en perspectief. Na deze praktijktraining weet je:
- Wat nodig is voor een effectieve leerlingbespreking
- Hoe je een leerlingbespreking kunt leiden
- Wat je persoonlijke aandachtspunten zijn en wat aandachtspunten zijn voor de school.
De praktijktraining vindt plaats in La Vie Meeting Center in Utrecht, op vijf minuten lopen van Utrecht CS. Parkeren kan in de parkeergarage direct onder La Vie. De trainingsdagen starten om 10.00 uur en duren tot 16.15 uur. Vanaf 9.30 staat de koffie voor je klaar.
Mei 2026
Transactionele Analyse, vanuit Contextueel perspectief!
Iedereen heeft wel eens te maken met gesprekken, waarin de ander onredelijk is. Je kunt dan kijken naar die onredelijkheid en argumenten zoeken waarom het probleem door die ander veroorzaakt wordt. In de transactionele analyse leer je echter niet alleen kijken naar het communicatieve gedrag van de ander (je kunt de ander immers niet veranderen), maar ook naar jouw manier van reageren op de ander. Tijdens deze zevendaagse opleiding leer je jouw communicatiepatronen herkennen, om van daaruit te kijken hoe je jouw ineffectieve reacties kunt vervangen. Om zo de dialoog met die ander weer op gang te brengen.
In deze opleiding staan, vertrekkend vanuit de contextuele benadering, de tweede en derde dimensie centraal. Studenten ontdekken aan de hand van de rijke theorie van Eric Berne meer over de psyche van mensen, de ontwikkeling van de psyche, de communicatie tussen mens en mens en tot slot de ontwikkeling van conflicten binnen de psyche en conflicten van mens tot mens. Dit alles vanuit de rijkdom van het gedachtengoed van Ivan Boszormenyi Nagy.
In zeven opleidingsdagen neemt Ivo Mijland je mee in deze zeer bruikbare en praktische denkwijze over menselijk gedrag. Naast theoretische uitwerkingen, ervaar je vooral een scala aan effectieve modellen die direct toepasbaar zijn in relatie tot je leerlingen en tot jezelf. Er wordt gewerkt op twee hoofdlagen: ik als professional in relatie tot mezelf en ik als professional in relatie tot anderen. Steeds plaatsen we de inzichten uit de Transactionele Analyse in het perspectief van de contextuele leerlingbegeleiding.
Voor wie?
Deze opleiding is bedoeld voor:
- Leerlingbegeleiders en IB’ers die meer inzicht willen krijgen in de gesprekken met leerlingen
- Contextueel geschoolde begeleiders, die naast de vierde dimensie ook meer inzicht zoeken in dimensie twee en drie
- Schoolleiders/teamleiders die meer uit hun team willen halen
- Mentoren die zowel op individueel als op groepsniveau zich willen ontwikkelen als hulpbron
- Mensen die op zoek zijn naar een verrijkende zoektocht naar de communicatie van zichzelf en van anderen
- OOP'ers die beter opgewassen willen zijn tegen overweldigende communicatie van ouders, leerlingen en collega's
Opbouw en inhoud van de opleiding
Tijdens de opleiding staan vier adagio’s centraal:
- Mensen zijn okay (ook als ze niet okay doen)
- Mensen staan in relationele verbinding met hun geschiedenis en ontwikkelen van daaruit hun wezen
- Mensen zijn autonoom en maken vanuit eigen autonomie keuzes, weliswaar beïnvloed door de omgeving
- Mensen zijn in staat om eerder gemaakte keuzes te herzien als ze zich vanuit het gezin van herkomst gerechtigd voelen dingen anders te doen
Tijdens deze opleiding maak je op praktische wijze kennis met de krachtige en effectieve gedachten uit de Transactionele Analyse, steeds gekoppeld aan de contextuele benadering.
Dag 1: Egoposities en transacties
Dag 2: Strooks en strookwetten
Dag 3: Script: drivers/stoppers/allowers
Dag 4: Spel: dramadriehoek/kwaliteitendriehoek
Dag 5: Contracten met jezelf en met een ander
Dag 6: Ontwikkelingspsychologie
Dag 7: Oogsten en verbinden
Opbrengst?
Na afloop van deze opleiding:
- Zijn de meest gebruikte begrippen uit de Transactionele Analyse van Eric Berne zowel op denk- als op gevoelsniveau helder en toepasbaar
- Beschik je over een groot aantal praktische oefeningen die je kunt gebruiken in de begeleiding van individu en groep
- Heb je een beter zicht op je eigen valkuilen en kwaliteiten als (bege)leider
- Heb je een beter zicht op de contracten en contacten die je in verbinding met de ander aangaat
- Weet je hoe je script zich ontwikkeld heeft en heb je handvatten je script te veranderen
- Heb je een veel beter zicht op destructieve communicatie, waardoor je ook in staat bent om de ander te verleiden tot een constructief gesprek
Duur van de opleiding
Deze opleiding bestaat uit 7 dagen van 10.00 uur tot 16.15 uur. Inloop met koffie/thee vanaf 09.30 uur
Locatie
De training wordt gegeven in La Vie Meeting Center aan de Lange Viestraat in Utrecht (boven de Bijenkorf). La Vie ligt op vijf minuten lopen vanaf Utrecht CS. La Vie beschikt over een eigen parkeergarage (betaald parkeren).
Motiverende gespreksvoering in het onderwijs
“De leerling met de hakken in het zand en jij met de handen in het haar? In deze training ontdek je hoe je als docent, mentor en begeleider van leerlingen een vruchtbare communicatie bevordert” .
Wat zou er gebeuren als je de leerling die ongemotiveerd is, volstrekt serieus neemt? Tijdens deze tweedaagse praktijktraining ontdek je op praktische wijze dat je om een individuele leerling te motiveren, moet beginnen te onderzoeken wat de leerling motiveert om iets niet te doen. Je start dan niet met het probleem voor ogen, maar met hoe het nu is. Je begint met verbinding maken met de werkelijkheid van de leerling en bent bereid je eigen werkelijkheid even te laten rusten. Elke leerling heeft, ook al lijkt dat aan de oppervlakte soms niet zo, vooral behoefte aan verbinding met volwassenen die zonder oordeel een connectie aan durven te gaan, ook als het wringt. Wanneer het lukt om weerstand te accepteren als een gegeven, ontstaat er vaak ruimte om samen met de leerling ambivalentie t.a.v. verandering te onderzoeken en de mogelijkheden van de leerling voor nieuw gedrag te verkennen. Een leerling wil namelijk best veranderen, hij wil alleen niet veranderd worden. Deze tweedaagse ga je stap voor stap werken met de uitermate bruikbare werkwijze van de motiverende gespreksvoering.
De praktijktraining vindt plaats in La Vie Meeting Center in Utrecht, op vijf minuten lopen van Utrecht CS. Parkeren kan in de parkeergarage direct onder La Vie. De trainingsdagen starten om 10.00 uur en duren tot 16.15 uur. Vanaf 9.30 staat de koffie voor je klaar.
Juni 2026
Positieve groepsvorming: een onderschatte noodzaak
"In positieve groepen wordt beter gepresteerd en minder gepest. Een preventieve blik op hoe je klas kunt begeleiden, vanaf dag 1."
Deze training biedt zeer bruikbare nieuwe inzichten voor groepsleerkrachten en mentoren die in het nieuwe schooljaar direct positieve invloed willen uitoefenen in het groepsdynamische proces. Kenmerkend voor groepen, is dat er vanaf de eerste minuut een bijzonder onbewust proces plaatsvindt tussen de individuen die samenkomen. Dit onzichtbare proces kan tot leuke en minder leuke klassen leiden. Wat niet iedereen weet, is dat je het onzichtbare proces in de groep kunt sturen door bewuste keuzes te maken binnen het proces. Het begin van het schooljaar is het gouden moment om een klas positief te starten. Deze eendaagse training gaat in op de kennis over groepsdynamieken en geeft zeer concrete handvatten om de start met je leerlingen veilig te laten verlopen. Investeren in het groepsproces is goed voor de sfeer, maar zeker ook voor het leerrendement gedurende het schooljaar.
De praktijktraining vindt plaats in La Vie Meeting Center in Utrecht, op vijf minuten lopen van Utrecht CS. Parkeren kan in de parkeergarage direct onder La Vie. De training start om 10.00 uur en duren tot 16.15 uur. Vanaf 9.30 staat de koffie voor je klaar.
September 2026
Tweejarige praktijkopleiding Contextuele Leerlingbegeleiding
Tweejarige opleiding contextuele leerlingbegeleiding
Ouders en school horen nauw samen te werken bij het opvoeden en begeleiden van kinderen. Daarin heeft ieder een eigen verantwoordelijkheid. Zeker in het kader van Passend Onderwijs is deze samenwerking voorwaardelijk voor succes. In de praktijk van alledag is dat echter niet altijd vanzelfsprekend. Soms ontpoppen ouders zich als directe tegenstanders. Veel problemen van leerlingen hebben te maken met de thuissituatie. Maar ook de school stelt zich soms vijandig op naar de ouders.
Toch is het onvermijdelijk: ouders en school moeten samenwerken, of ze willen of niet! Hoe kun je, als professional in of rond de school, de bedreigde samenwerking tussen thuis en school positief beïnvloeden? De opleiding 'Contextuele leerlingbegeleiding' geeft op deze vraag duidelijke antwoorden en geeft deelnemers nieuwe en passende vaardigheden die een kwalitatieve bijdrage geven aan Passend Onderwijs.
Opleidingsstaf
- Ivo Mijland is trainer/supervisor en is opgeleid in de contextuele hulpverlening. Heeft jarenlange ervaring als leraar en begeleider in het onderwijs. Auteur van vele boeken over leerlingbegeleiding zoals o.a. de handboeken 'Voor elke mentor' en 'Positieve groepsvorming'. Heeft een praktijk voor contextuele hulpverlening.
- Leendert van Genderen is trainer/supervisor en is opgeleid in de contextuele hulpverlening. Heeft jarenlange ervaringen als leraar, zorgcoördinator en leerlingbegeleider. Schreef onder andere het boek 'Echtscheiding en school' en het handboek 'Voor elke Zorgcoördinator'.
- Kim Oonk is trainer en is opgeleid in de contextuele begeleiding en in systemisch werk. Voor Ortho Consult verzorgt ze trainingen. Heeft jarenlang ervaring als leraar en begeleider in het VO. Schreef onder andere het praktijkboek 'Van examenvrees naar examenfeest'.
- Anneke Blaauwendraad is opleider en supervisor voor het onderwijs op basis van relatie en dialoog. Na haar baan in het onderwijs als docent en counselor werkt ze nu vanuit haar eigen bedrijf op het snijvlak van school en thuis. Schreef het boek 'Ik ben niet jij... en jij bent niet ik'.
Duur van de opleiding
Het eerste opleidingsjaar loopt van september tot en met juni, het tweede opleidingsjaar van september tot en met mei. Werktijden van 10.00 uur - 16.15 uur. Plaats: Utrecht, La Vie Meeting Center (vlak bij NS Utrecht Centraal). Start de opleiding in een oneven jaar, dan zijn alle opleidingsdagen op donderdag. Start de opleiding in een even jaar, dan zijn alle opleidingsdagen op maandag.
Het eerste basisjaar
In dit basisjaar wordt de contextuele benadering in haar geheel grondig verkend en uitgewerkt in relatie tot het werk als contextueel leerlingbegeleider. Dit alles steeds in verbinding met de dagelijkse schoolpraktijkervaringen van de deelnemers. Tijdens het eerste opleidingsjaar komen de volgende opdrachten aan de orde:
- Het inbrengen van het eigen werk als begeleider met een leerling, met nadruk op analyse vanuit de relationeel-ethische dimensie
- Het inbrengen van het eigen gezin van herkomst, te belichten vanuit het contextuele begrippenkader
- Het bestuderen van de opgegeven literatuur
- Het deelnemen aan vier bijeenkomsten in een huiswerkgroep (intervisie)
- Het uitwerken van een aantal contextuele thema's en een tussentijdse presentatie
- Het inbrengen van casuïstiek voor contextuele supervisie
Het tweede verdiepingsjaar
Hier ligt de nadruk op het integreren van de vier dimensies in de eigen manier van werken binnen de specifieke werkopdracht. Het programma van het tweede jaar bestaat uit:
- Grondige analyse van de vier dimensies en de integratie daarvan vanuit de vierde dimensie
- Supervisie vanuit de vier dimensies
- Specifieke thema's:
- Motiverende gespreksvoering
- Systemisch werken
- Pesten op school
- Echtscheiding en school
- Faalangst op school
- Cultuur vanuit contextueel perspectief
- Psychopathologie, een contextuele inleiding
- Over de grenzen van de begeleider
- Klagende ouders
Deelname aan dit tweede jaar houdt de volgende opdrachten in:
- Het inbrengen van het eigen werk als begeleider met een leerling, met nadruk op analyse vanuit de relationeel-ethische dimensie
- Het grondig bestuderen van de opgegeven literatuur
- Het deelnemen aan vier bijeenkomsten in een huiswerkgroep (intervisie)
- Het uitwerken van een aantal contextuele thema’s en het creëren van een contextuele workshop
- Het inbrengen van casuïstiek voor contextuele supervisie
Deze opleiding sluit volledig aan bij de door het Ministerie uitgekeerde gelden uit de Prestatiebox. De prestatiebox is een financiering die bovenop de lumpsum wordt uitgekeerd. Een deel van het bedrag is uitbetaald in november van dit schooljaar, ruim 50% wordt in maart uitgekeerd. De Prestatiebox is een vervanger voor de Lerarenbeurs. De tweejarige opleiding Contextuele Leerlingbegeleiding voldoet aan alle eisen die het Ministerie stelt aan deze Prestatiebox . De schoolleiding mag de toegekende Prestatiebox dus aanwenden om de opleiding te financieren. Het gaat afhankelijk van het aantal leerlingen van de school of het samenwerkingsverband om enkele tien duizenden euro's tot enkele miljoenen.
Locatie
De training wordt gegeven in La Vie Meeting Center aan de Lange Viestraat in Utrecht (boven de Bijenkorf). La Vie ligt op vijf minuten lopen vanaf Utrecht CS. La Vie beschikt over een eigen parkeergarage (betaald parkeren).
Kosten
Deelnamekosten bedragen € 5990,00 voor de gehele opleiding. Je krijgt twee deelfacturen van € 2995,00, de eerste voor de zomervakantie van 2025, de tweede voor de zomervakantie van 2026. Dat is inclusief koffie/thee/lunch/werkmaterialen, exclusief de verplichte literatuur (totale kosten boekenpakket rond de € 200,00).
Derde opleidingsjaar contextuele methodieken
Na vele succesvolle jaren van de basisopleiding is het de hoogste tijd voor een kwaliteitsvol vervolg. Dit nieuwe aanbod voldoet in alle opzichten aan de roep van velen:
“Na deze opleiding gaat je contextuele bloed nog harder stromen”
“Contextuele hypotheses ombuigen in praktisch doen. Ontzettend veel geleerd”
Wat is nu de inhoudelijke kern van dit derde opleidingsjaar?
Werken vanuit contextuele kennis, attitude en vaardigheden is een uitdaging. Niet werkend vanuit vaststaande behandelprotocollen (zoals binnen sommige gedragsgeoriënteerde benaderingen) is de ontmoeting met de ander een heel avontuur met veel onvoorspelbare momenten. Betekent dit nu dat een contextueel begeleider slechts 'te hooi en te gras' werkt? Zonder richting of begeleidingsplan? Gebruikt een contextueel begeleider geen methodieken en zijn die eigenlijk wel beschikbaar? Zonder afbreuk te doen aan het unieke van de ontmoeting tussen begeleider en de ander vraagt een professionele contextuele begeleiding ook om herkenbare methodieken. In deze opleiding verkennen en oefenen we met contextuele methodieken en concentreren ons op hun praktische toepassingsmogelijkheden.
Enkele concrete voorbeelden
- Het bewaken van de grens tussen begeleiding en therapie/het werken met een contract
- Het proces van ontschuldiging
- Motiverende gespreksvoering
- Het werken met een gezinsgesprek; circulaire vraagtechnieken
- Werken met erkenning in alle facetten
- De weg naar deparentificatie
- Werken met duplo-poppetjes en tekeningen
- De methodiek van het genogram
- Werken via de overkant
- Hanteren van gespleten loyaliteit
- De plaats van overledenen in de begeleiding
- De dialoog als hefboom
- Meerzijdige partijdigheid in al haar vormen
- Werken met systeemopstellingen
- Overdracht en tegenoverdracht (h)erkennen
Opleidingsstaf
- Ivo Mijland is trainer/supervisor en is opgeleid in de contextuele hulpverlening. Heeft jarenlange ervaring als leraar en begeleider in het onderwijs. Auteur van vele boeken over leerlingbegeleiding zoals o.a. de handboeken 'Voor elke mentor' en 'Positieve groepsvorming'. Heeft een praktijk voor contextuele hulpverlening.
- Leendert van Genderen is trainer/supervisor en is opgeleid in de contextuele hulpverlening. Heeft jarenlange ervaringen als leraar, zorgcoördinator en leerlingbegeleider. Schreef onder andere het boek 'Echtscheiding en school' en het handboek 'Voor elke Zorgcoördinator'.
Duur van de opleiding
Deze opleiding bestaat uit 12 dinsdagen van 10.00 uur tot 16.15 uur. Inloop met koffie/thee vanaf 09.30 uur.
Locatie
De training wordt gegeven in La Vie Meeting Center aan de Lange Viestraat in Utrecht (boven de Bijenkorf). La Vie ligt op vijf minuten lopen vanaf Utrecht CS. La Vie beschikt over een eigen parkeergarage (betaald parkeren).
November 2026
Faalangst: een contextuele verdieping
"Ik heb nu pas ontdekt hoe belangrijk het is om iets van jezelf te begrijpen als je de faalangst van een ander wilt begeleiden. Heel veel geleerd!"
Veel scholen werken met trainingsprogramma’s voor leerlingen met faalangst en examenvrees. Als begeleider van een trainingsprogramma kom je ondanks een gedegen opleiding tot trainer, veel vragen tegen in de praktijk. Wat doe je als een leerling die je denkt te kunnen helpen, je hulp weigert? En wat doe je als ouders vinden dat hun kind deel moet nemen, terwijl jij je twijfels hebt omdat er diepere problematiek speelt? De deelnemers ontdekken de diepere laag van het trainerschap (waarom doe ik wat ik doe) en van het begeleiden (waarom doet de ander wat hij doet). Naast oefenen en verdiepen, krijgen deelnemers ook een hele praktische uitwerking om een trainingsdag samen met ouders en leerlingen te organiseren. Een training die elke faalangsttrainer verrijkt met nieuwe energie en inspiratie.
De praktijktraining vindt plaats in La Vie Meeting Center in Utrecht, op vijf minuten lopen van Utrecht CS. Parkeren kan in de parkeergarage direct onder La Vie. De trainingsdagen starten om 10.00 uur en duren tot 16.15 uur. Vanaf 9.30 staat de koffie voor je klaar.

