Op de website van vrijwel elke school in Nederland en Vlaanderen staat te lezen dat de betreffende school het kind centraal stelt. In de praktijk is niet altijd duidelijk wat dat dan betekent. Als je met een contextuele bril kijkt naar kinderen, ontdek je dat kinderen hun eigen groeiruimte opofferen als hun omgeving onbewust een beroep op ze doet. Kinderen krijgen niet altijd waar ze recht op hebben, omdat ze te maken krijgen met onrecht. Vaak stellen scholen dan niet het kind centraal, maar het gedrag van het betreffende kind. Kinderen zijn dan lastig, teruggetrokken, brutaal of ongemotiveerd. Als je het kind echt centraal stelt, kijk je niet alleen naar het gedrag van het kind, maar onderzoek je ook welke hulpvraag het kind met het gedrag centraal probeert te stellen. Om een kind echt centraal te kunnen stellen, ben je bereid om de camera op de omgeving van het kind te richten. Het kind zal namelijk nooit zijn ouders aanspreken op hun noden. Geen kind stapt naar ouders toe met de boodschap: ‘Pap, mam, en nu gaan zitten. Ik wil dat jullie stoppen met ruzie maken.’ Uit loyaliteit presenteren ze de rekening aan onschuldige derden op school.
Ortho Consult start in oktober 2025 voor het 25e jaar met een tweejarige opleiding waarin je in dertig dagen leert contextueel te denken én contextueel te werken. Niet om het kind zijn verantwoordelijkheid af te nemen (hij kan er niks aan doen, want zijn vader is alcoholist), maar juist om hem verantwoordelijkheid aan te kunnen leren door erkenning voor onrecht en inzet in beeld te brengen.
Wil jij weten of de tweejarige opleiding iets voor jou is? Ivo Mijland verzorgt deze live masterclass ‘contextueel werken’. Tijdens deze dag (10.30 tot 15.00 uur) kun je uitvinden wat de kracht is van de contextuele benadering. Contextueel geschoolde managers, leraren, IB’ers, zorgcoördinatoren, mentoren, counselors, teamleiders, etc kijken met een andere bril naar leerlingen én hun ouders. Ze kijken wat er tussen thuis en school gebeurt en welke invloed dat heeft op het gedrag op school. Op deze manier krijg je een verfrissende nieuwe kijk op leerlingen en hun leergedrag, maar ook op collega's en hun werkethos. Wil jij meer weten over contextuele leerlingbegeleiding? Heb jij interesse in de tweejarige opleiding maar wil je eerst laagdrempelig kennismaken met het werk van Ivan Böszörmenyi Nagy? Doe dan mee met de de masterclass in Utrecht. De bijeenkomst start om 10.30 uur en eindigt om 15.00 uur. Tussendoor krijgen de deelnemers een luxe lunch aangeboden in La Vie. Aansluitend aan deze masterclass kun je indien gewenst vragen stellen over de opleiding. Deelname: 179 euro. Elke deelnemer ontvangt het boek ‘Ik ben niet jij en jij bent niet ik’ na afloop van de masterclass. De lunch, koffie/thee, frisdrank en iets lekkers zijn gratis deze dag. Schrijf je je na de masterclass in voor de tweejarige opleiding, dan krijg je het inschrijfgeld van 179 euro als korting op je factuur voor het eerste jaar.