Op scholen zijn er al enige tijd steeds meer zorgen over hoe het gaat met kinderen, jongeren en jongvolwassenen. Er komen steeds meer geluiden over jongeren die vast zijn gelopen in hun ontwikkeling. Niet alleen in hun schoolontwikkeling maar ook in hun persoonlijke ontwikkeling. We lezen ook in de media steeds meer berichten over stress, depressie, burn-out en angst bij kinderen, jongeren en trouwens ook volwassenen.
Deze dag biedt inzicht in wat er in het lijf gebeurt als het gaat over stress. Stress die je soms misschien niet eens meer voelt omdat het zo “normaal” is geworden. Maar die zich wel uit in allerlei fysieke kwalen en soms zelfs ziektebeelden of “thuis zitten”. Hoe kun je contact maken met je stress, hoe kun je in gesprekken met leerlingen van betekenis zijn als begeleider/ mentor. Hoe kun je leren beter te luisteren naar wat je lijf vertelt. Jongeren hebben er behoefte aan zichzelf beter te begrijpen en dat ze beter begrepen worden door hun omgeving. Je kunt jongeren na deze dag beter steun geven en ze ervan bewust maken dat ze steun kunnen vragen. Waardoor ze zich minder verloren voelen, meer eigen invloed ervaren en met meer energie (weer) naar school kunnen komen. Bovendien geeft de dag suggesties over hoe je ouders kunt betrekken en informeren over stress.