Heb jij bij ons de tweejarige opleiding gevolgd en het derde methodiekjaar ook achter de rug? Dan is er nu de kans om je in een vierde thematiekjaar verder te verdiepen in de contextuele leerlingbegeleiding. We hebben in dit vierde jaar oog voor de psychopathologie met als uitgangspunt de diagnostiek uit de DSM-V. Uiteraard gaan we die DSM-V via dimensie 1, 2 en 3 een extra laag geven in dimensie 4. Wat gebeurt er als we een diagnose voorzien van een relationeel-ethische laag? Wat ga je zien, waar je met alleen de DSM-V voor je het risico loopt op blindstaren? Dit vierde opleidingsjaar is expliciet niet bedoeld om de studenten op te leiden tot therapeut, school is daarvoor immers niet de aangewezen plek. Maar we willen wel samen met de studenten oog gaan hebben voor de pathologie, omdat je die nu eenmaal ook binnen de schoolmuren aantreft. Een depressie behandelen doe je niet op school. Maar als je vanwege het gebrek aan mandaat de depressieve leerling aan je voorbij laat gaan, levert dat nog meer onrecht op voor de leerling die het al zo moeilijk heeft. Dit opleidingsjaar is niet om de pathologie te behandelen, integendeel. Het is een opleiding waarin we met de studenten de handelingsverlegenheid gaan bespiegelen. Het gaat dan niet over wat je niet moet/mag/wil doen, maar vooral om wat je binnen school wel voor betekenisvolle bijdrage kunt leveren in de begeleiding bij ingewikkelde pathologische thema’s. Je zult opnieuw ontdekken, dat je met oog op de leerling in diens context, zonder dat je therapeutisch te werk gaat, toch van onvoorstelbare grote waarde kunt zijn in het leven van een kind/leerling. Na dit opleidingsjaar heb je beter zicht op de belangrijkste thema’s/begrippen uit de DSM-V, weet je hoe je met een contextuele bril kunt kijken naar de DSM-V, ontdek je welke concrete interventies je kunt inzetten om toch van grote waarde te kunnen zijn, leer je hoe je ‘langs de pathologie heen’ tot betekenisvolle dialogen kunt komen en leer je concreet hoe je zorgdraagt dat de grens tussen onderwijs en therapie rechtvaardig bewaakt wordt. Want het is in het belang van het kind, zijn ouders en de begeleiders binnen Passend Onderwijs dat de pathologie niet genegeerd en niet gerepareerd wordt. Deze contextuele uitdaging staat centraal in ons vierde opleidingsjaar.
De opleiding
Het vierde opleidingsjaar bestaat uit 10 bijeenkomsten van 10.00 tot 16.15 uur. Elke bijeenkomst staat een thema uit de DSM-V op contextuele wijze centraal. Daarnaast is er elke opleidingsdag ruimte voor de inbreng van actuele casuïstiek uit de praktijk al dan niet (in)direct gekoppeld aan het thema van de opleidingsdag.
De thema’s/dagonderwerpen zijn:
- Stemmingsstoornissen
- Gedragsstoornissen
- Eetstoornissen
- Ontwikkelingsstoornissen
- Verslavingsstoornissen
- Schoolweigering/thuiszitters
- Post traumatische stress stoornissen
- Angststoornissen
- Hechtingsstoornissen
- Automutilatie/Suïcidaliteit
Opleidingsstaf
- Ivo Mijland is trainer/supervisor en is opgeleid in de contextuele hulpverlening. Heeft jarenlange ervaring als leraar en begeleider in het onderwijs. Auteur van vele boeken over leerlingbegeleiding zoals o.a. de handboeken 'Voor elke mentor' en 'Kleine psychopathologie in school', ‘Cerveau Mijland’ en ‘Step your mind’. Heeft een praktijk voor contextuele hulpverlening.
- Leendert van Genderen is trainer/supervisor en is opgeleid in de contextuele hulpverlening. Heeft jarenlange ervaringen als leraar, zorgcoördinator en leerlingbegeleider. Schreef onder andere het boek 'Echtscheiding en school' en het handboek 'Voor elke Zorgcoördinator'.
Duur van de opleiding
Deze opleiding bestaat uit 10 woensdagen van 10.00 uur tot 16.15 uur. Inloop met koffie/thee vanaf 09.30 uur.
Locatie
De training wordt gegeven in La Vie Meeting Center aan de Lange Viestraat in Utrecht (boven de Bijenkorf). La Vie ligt op vijf minuten lopen vanaf Utrecht CS. La Vie beschikt over een eigen parkeergarage (betaald parkeren).