Steeds meer scholen werken met (mentor)coaches om leerlingen vanuit autonomie te begeleiden in hun proces van leren leren, leren leven en leren kiezen. Ortho Consult heeft met spreker Ivo Mijland een nieuwe inspirerende lezing in huis, die op een studiedag of onderwijscongres een mooie bijdrage kan leveren aan het inspireren van uw onderwijsteam. Tijdens de lezing krijgen toehoorders een inkijkje in de zes eigenschappen van succesvolle coaches. Ook is er een training ontwikkeld, waarin in groepen van maximaal 12 deelnemers een dag gewerkt wordt aan de coachingsvaardigheden van uw onderwijsteam. Beide producten bieden we aan als in company trajecten. De praktijktraining kun je ook op basis van open inschrijving boeken.
Wat zijn de eigenschappen van succesvolle coaches?
Op de eerste plaats is het belangrijk dat de coach en de coachee vanuit intrinsieke motivatie het gesprek aangaan. De leerling haalt het meeste uit een coachgesprek, waarin hij vanuit eigen verlangen met zijn hulpvragen in gesprek gaat. Er moet een plezierige werkrelatie zijn om tot succesvolle gesprekken te kunnen komen. Mocht de coachee gestuurd worden, is het van belang om een gemeenschappelijk belang te verwoorden. Om bij dat wederzijdse plezier te komen, beschikken succesvolle coaches over de volgende zes eigenschappen:
1. Laat je kennen
Een succesvolle coach is bereid om ook te laten zien wie hij of zij is, behalve de meester of juf. Als je je leerlingen wilt leren kennen, is het van belang om ook jezelf bloot te durven stellen en ook je kwetsbaarheid te durven tonen wanneer dat passend is in de begeleiding.
2. De coachee centraal
We hebben de neiging om onze eigen kennis en vaardigheden centraal te stellen. Waarom doe je niet… is een veelgehoorde zin van beginnende coaches. We stellen ons doel en ons vakmanschap voorop. We willen immers dat een leerling goede cijfers haalt, Hierdoor vergeten dat het in onze ogen ongewenste gedrag, gevoed wordt door een motivatie van de leerling. Als je de coachee centraal stelt, begin je met de situatie zoals die is, zonder oordeel. Als je de coachee centraal stelt, overwint jouw nieuwsgierigheid en komen je zorgen op de tweede plaats.
3. Geef positieve aandacht
Vanuit onze Calvinistische grondslag, hebben we de neiging om onze feedback te richten op het probleem. We geven aandacht aan wat we niet willen. Dat terwijl wetenschappelijk bewezen is dat je meer krijgt van wat je niet wilt, als je feedback geeft op wat je niet wilt. Succesvolle coaches benoemen dingen waar ze wél tevreden over zijn.
4. Zie de dingen niet zoals jij bent
Vanuit onze eigen rugzak, beschouwen we elke coachvraag onbedoeld vanuit hoe we zelf zijn. We focussen ons dan op onze eigen koffer, terwijl de coachee vrijwel altijd een andere blik heeft op de situatie. We hebben de neiging om de coachee te overtuigen dat er een negen getekend is, terwijl de leerling vanuit zijn positie een zes ziet.
5. Coach oplossingsgericht
Veel coaches denken oplossingsgericht te coachen. Ze helpen de leerling zo snel mogelijk aan een oplossing, vanuit de overtuiging dat een goede coach de ander helpt. Onze blik op oplossingsgericht gaat echter niet uit van de oplossing van de coach, maar over de oplossingen van de coachee zelf. Guy Ausloos stelde al prachtig: we stellen aan een coach alleen de vragen, waarvan we onbewust weten dat we ze zelf op kunnen lossen.
6. Wees geen zie-je-wel-ist
Veel gesprekken mislukken omdat we de zie-je-wel kaart trekken nog voor het coachen begonnen is. Onbewust beschouwen we de situatie met een mislukkingsgemotiveerde blik. Die blik kent drie levels. We zien voor de start al de beren op de weg (dat gaat met deze leerling niet lukken). We wachten tijdens het gesprek op de beren (we wachten net zo lang tot de beer er is en zeggen dan zie-je-wel) en we delen de geziene beren met anderen. Wie de zie-je-wel-bril afzet start elk coachgesprek met een nieuwe beginsituatie waarin mogelijkheden en kansen centraal staan.